onsdag 5 juli 2017

Otur med kameror och bilar

En olycka kommer sällan ensam sägs det. Och det kan nog jag skriva under på. 
Den första var när Ingemar skulle köra från garageinfarten ner till baksidan på vårt hus. Han måste då ta ut svängen ordentligt vilket han inte gjorde pga att det stod en del bilar parkerade lite fel. Vad som hände då var, att höger sidas sockel körde i den kantsten som satt där och tryckte in undersidan ordentligt. Nu kan han ju det där med att spackla och reparera båtskrov så han fixar nog bilen också.


Någon vecka senare skulle han köra virke i bilen och då lyckades han stöta emot backspegeln, med påföljden att rutan sprack.  
Nu var det lätt fixat av Carglass.


Sen har vi oturen med kameror. När jag skulle fota mina blommor så vägrade linsen att gå in. Jag har testat med att ta bort batteriet försöka stänga, men inget hjälper. I rutan står det systemfel (fokus)
Kanske är det kort hållbarhetsdatum på kameror och jag tar ju tusentals kort om året, kanske finns det en begränsning på hur många kort man kan ta? Det har funnits lite förvarningar om att något var fel, linsen har krånglat med att gå in och den har inte velat fokusera några gånger tidigare, men vi har inte tänkt så mycket på det eftersom den sedan har funkat igen.
 Vi har varit så nöjda med Panasonic DMC T270 men det är en djungel att hitta rätt kamera. Den som verkar intressant är den här och den här, någon som testat den?

Jag vill inte ha en för stor kamera, den ska vara lätt att plocka fram och snabb att fokusera gärna med bra zoom. Kom gärna med förslag.
Visst går det att ta kort med telefonen, men jag använder helst en vanlig kamera. Telefonen är ok när jag inte har den andra till hands.




4 kommentarer:

  1. Förlåt att jag ler igenkännande. Vi har kört sedan 1999 med husbil i Europa. Endast en liten, nästan osynlig repa fram, av en järnstolpe inne i en häck i Rubicone, Italien. Detta är allt. Men hemma på på gården, där händer det saker: En torr gren i en buske tryckte hål i bakpartiet. Det slirade till på en isfläck och jag gled emot en betongstolpe. Bara att betala självrisken och se glad ut. Glöm skadan, i morgon skiner solen igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också kört nästan prickfritt under de senaste 7 åren söder ut.Ja nog är det förargligt att det ska ske sådana här saker men du har så rätt...bara att betala och se glad ut :D

      Radera
  2. När det stannar vid plåtskador får man ta det med ro även om det är trist!

    SvaraRadera
  3. Trist med skador på husbilen ... eller på personbilen, men det går förhoppningsvis att fixa :)
    För mig är det ju ännu tristare när kameran strejkar! Antar att ni redan skaffat en ny ... :)

    SvaraRadera