fredag 28 oktober 2016

A75 och ny ställplats

Vaknar på ställplatsen i Chalon sur Saône till en solig dag...äntligen!! Mycket roligare att åka och fota när solen skiner.  Vi åker fram till tömningsstationen, som låg i änden av gatan och tömmer våra tankar, sen iväg igen.  


De här krukorna skulle jag vilja ha hemma, men tyvärr så är de för tunga att dra med hem och inte är de vinterisolerade heller, så mina träd eller buskar skulle ändå frysa bort. :(


Vi kör mot Clermont-Ferrand och sedan ut mot motorvägen A75 som är gratis hela vägen ner till Montpellier. Lite mer trafik men inte så att det stör.



Som vanligt letar jag ställplatser i Campercontact, som vi inte tidigare besökt. Alltid roligare att hitta nya spännande platser och gärna gratis, med möjligheter till tömning och vatten. 
Den här gången blir det vid sidan om A75 i en liten by som heter St-Germain-du-Teil. Här finns plats för ca 5 bilar upp till 9 m långa. Man får se upp för det är inte överallt så långa bilar får plats.
Ställplatsen ligger ca 3km från A75. Vi blev ensamma under natten.


Innan vi åkte hemifrån skaffade jag ju Telenors Frihet med 50 G för att slippa leta internetbutiker i varje land. Det har funkat perfekt.....utom här... då mottagningen var lite dålig. Därför inget blogginlägg igår. :)
Fin utsikt med lekpark intill.


Ny solig morgon och +7 gr. Det finns toaletter och gratis vatten, så vi passade på att duscha i bilen och kunde sedan fylla på med härligt källvatten, som smakade riktigt gott. 
Vi beslöt oss för att ta en promenad in i byn.


Full kommers på det lilla torget. En större mataffär ligger i anslutning till ställplatsen.


Kyrkan som vanligt mitt i byn.


Typiskt vanliga franska hus.


Lite blommor fanns också men namnet vet jag inte.


Vi kommer tillbaka till husbilen och fikar med nyinköpta wienerbröd, från mataffären innan vi ger oss ut på A75 igen.
Det går uppför och som högst är vi uppe på ca 1100m/öh.


Temperaturen stiger och när vi stannar för lite lunch, så åker långbyxorna av och shortsen fram. Termometern visar på +18 gr och då ska man ha shorts...säger Ingemar. :)
Fortsättning följer..... 




5 kommentarer:

  1. Måste kännas skönt att ta på shortsen, längre ner blir det ännu varmare......kör förståndigt! Kram!

    SvaraRadera
  2. Snygga krukor.....såna vill jag också ha! Trevlig resa, jag tittar in lite då och då

    SvaraRadera
  3. Härligt väder och trevligt att besöka nya platser :)
    Ha det fortsatt gott!

    SvaraRadera
  4. A75 är perfekt, den har vi oftast valt både ner och hem
    Kram

    SvaraRadera