måndag 4 juli 2016

Nikkaluokta och midnattssolen

Regn och det ordentligt, var det i natt, vilket gjorde att vi tog lite sovmorgon. Det är inte lätt att krypa till kojs när solen är uppe hela natten.
När jag kollade marknader i går, så upptäckte vi att det var marknad i Gällivare den 3/7 ...sån tur vi har :) 


Gällivare station.

Vi hade ingen aning om var marknaden skulle vara, men det visade sig att den var i centrum. Massor av kläder och det mesta såg ut som de kläder man ser på marknader i Spanien och Portugal....så man behöver inte åka söder ut för den sakens skull :)
Nu var vi ju mer ute efter hembakt tunnbröd, nästan allt som vi köpte tidigare var slut. Tyvärr hittade jag inte det vi ville ha, det fick duga med Samisk glödkaka, nybakad för dagen, 120 kr för 4 st samt 2 burkar med getmesost.


Sedan styrde vi mot Kiruna och nu hade regnet från natten försvunnit och solen tittade fram igen.


Vissa har det tufft....jag avundas inte cyklisten.


Nu har det blivit 3 namn...2 av dem att lära sig uttala. 
Är vi i Sverige eller...??


Vi upptäckte skylten till Ishotellet strax innan Kiruna och åkte dit.
Nu fanns ju inte själva Ishotellet kvar av förståeliga själ, men vi såg var det brukade ligga under vintern och alla byggnader runt omkring.

Mina Vallmo, som jag har hemma, blommar inte, men här är de i full blom....kan det kanske bero på att här skiner solen dygnet runt. 


Jag passade på att plocka lite sommarblommor till husbilen....


....när vi besökte den äldsta kyrkan i Lappland.


Vi fortsätter nu in i lappmarken mot Kebnekaise. Våra söner har vandrat upp dit och 2 har nått toppen. Vi tänker inte vandra, men det kan vara kul att se hur där ser ut och att ha varit där vid Nikkaluoktas fjällstation.


Vägen följer vattendragen och sjöarna.


Vädret runt topparna ser inte ut att vara så bra och det blåser.


Jag avundas inte de som ska vandra den långa vägen upp till toppen. Är du intresserad av att bestiga Kebnekaise så kan du läsa mer här.  






Vi lämnar fjällvärlden och åker de ca 60 km tillbaka till Kiruna, där vi gör en snabbvisit i staden med dess omgivningar.


Efter rundturen i Kiruna åker vi tillbaka mot Jukkasjärvi där det finns en rastplats som man kan övernatta på. Vi blir till slut 7 husbilar och en husvagn som övernattar. Olika nationaliteter var vi tyskar, finländare, schweizare, fransmän och svenskar.


Fiska kan man göra här, om man köper fiskekort för 65 kr.


När klockan närmar sig midnatt sitter våra grannar, från Tyskland, fortfarande nere vid stranden och njuter av solen och vattnets porlande.


Midnattssolen på bild, man kan inte tro att klockan är över 24.00 



Det är första gången för oss att uppleva detta....helt fantastiskt....man vill inte gå och sova. Fortfarande varmt och skönt väder +18 gr när klockan är 23.30 men nu är klockan 00.30 och det är dags att få några timmars sömn innan vi vänder mot söder igen.





7 kommentarer:

  1. Här stod Birgitta och jag sommaren 1999, vid vägvisaren till Kebnekajse. Kom nu går vi, sa jag till Birgitta på fullt allvar. Då får du gå själv, fick jag till svar.

    Uppe på slalombacken i Kiruna, hittade jag en vilsekommen kvinna, när jag rastade vår hund. Hon ville veta "vägen till Finland". Jag tog henne i handen och ledde henne till vår husbil och hon fick en kopp kaffe. Sedan kom polisen och hämtade henne efter att jag ringt på dem. De hade letat hela natten efter henne. Kul minnen från vår första lite längre husbilsresa. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) underbart med minnen :) Tyvärr har vi ännu inga sådana roliga minnen, men fantastiska vyer på vår näthinna.

      Radera
  2. Fin natur! Jag har vandrat fram till Kebnekaise en gång, men inte uppför berget dock... ;)

    SvaraRadera
  3. Ser fint ut, har ni sluppit myggen??
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte helt, jag har fått några bett, men vi har ju tillbringat många timmar i bilen :)

      Radera
  4. Hoppas ni tog er en guidad tur runt ishotellet. Dom har mycket intressant att berätta om hela ishotellet proceduren dom gör varje vinter. :)Vi har en jättevacker fjällnatur här uppe i norr som jag är stolt över. Sen är det vansinnigt många som fjällvandrar häruppe. Det är så vackert. Kram

    SvaraRadera