måndag 21 mars 2016

Portugals vackra stränder

Här följer fortsättningen på gårdagens inlägg. Nu får ni följa med ner till stranden. :)
Jag gillar verkligen Portugals stränder. Tänk er en vacker sommardag i maj när vattnet har fått badtemperatur och så dessa underbara stränder. För att komma hit ner fick jag gå en stig, som sedan slutade i en lång trappa



Stora bergrester liknande raukar.


Havet är i uppror stora vågor sköljer in mot land....


......och en del är det riktig fart på.


Den Gulfotade Truten spatserade runt, kanske letade den efter något ätbart. 
Hur vet jag då vad det var för Trut? 
Jo.... Ingemar har så klart fågelboken med och där kunde vi se att den har en röd prick på näbben och gula fötter.  :)


Jag fortsatte bort efter stranden och här kan man se hål i berget....kan det vara grottor?



Nya hål/grottor....bra om regnet skulle komma.


Höga bergväggar och där klättrar Isväxtblomman med sina cerisa blommor.


Bland stenarna har det fastnat snäckor och de satt stenhårt fast.


Jag fick i alla fall med mig några...den högra har fin 
pärlemor lyster.


En närbild på en av snäckorna, som har fått parasiter i form av havstulpaner....som är ett kräftdjur, men visst är de fina.



Från någonstans kommer vatten, antagligen efter regnet i natt och det bildas ett vattenfall.....


....som letar sig ner genom sanden och ut i havet.


Någon har haft bråttom......


Den här mannen letar efter mask för han ska i kväll ut och fiska.


Han gräver i sanden runt stenen och får fram flera stycken som han stolt visar mig. Hoppas fiskelyckan blir god. :)


Solen är på väg ner och dags för mig att gå tillbaka.


Jag har sett att Isblomman nu börjar slå ut, den har många färger men de här är de mest vanliga. Vill du veta mer om växter och blommor vid Medelhavet så kan du läsa här och här.


Nu var det dags att klättra upp för alla trappor igen och gå bort till husbilarna. Vilken utsikt vi har.....


....och vilken solnedgång vi fick.



7 kommentarer:

  1. Sååå trevligt att läsa din blogg! Du är en duktig fotograf också! En fin ställplats ni hittat!
    Här hos oss i La Herradura har vi heldagsregn idag, men det måste ju till så att blommorna får sitt!
    Glad Påsk önskar Linda o Jan-Åke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och Glad Påsk på er också! Även vi har regnskurar till och från. Hälsa de vi känner :) Kram!

      Radera
  2. Jag håller helt med, verkligen fotovänliga och vackra stränder. Tack för fina bilder.

    SvaraRadera
  3. Gud, vad vackra bilder! Det gjorde du bra!!!
    Själv står jag i din hemstad då jsg jobbar i Borås imorgon och inte hade lust att köra hela vägen från Halmstad. Härlig stad du bor i ☺ kram o njut!

    SvaraRadera
  4. Otroligt vackra snäckor. Vi har några betydligt enklare från stranden på Gibraltar.

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder. Andra bilden som du har fångat den "tjocka" vågen är läcker och en väldigt vacker havstulpan.
    Just nu snöar det här hemma och igår åkte vi skidor hihi
    Kram

    SvaraRadera
  6. En underbar bildsvit. Portugal är något alldeles speciellt! Tack för länkarna till blommorna/växterna!

    SvaraRadera