måndag 11 maj 2015

Dags för lite röj....

....i trädgården alltså, för innan vi kan ge oss iväg i början av Juni, måste allt vara klart. Så igår gödslade vi landen och satte potatis, grönsaks och blomsterfrön ska också ner i jorden, men det får bli lite senare....för kallt ännu. Sedan är det ju ett evighetsgöra att hålla efter maskrosorna i gräsmattan. :) 

På våren är det mest lite ogräsrensning i rabatterna och nu blommar det fint, det är Primulan som är otroligt tålig och rikblommande. Det var från början 2 små plantor i kruka som jag köpt en påsk. Nu har jag dem i hela trädgården så otroligt tacksamma blommor. Jag har även planterat dem i balkonglådorna när vi kom hem.


Ibland undrar jag hur korsningarna i blomstervärlden går till ?  Vi har även vilda gullvivor på tomten och här ser det ut som om det blivit en korsning...gullvivans ståtliga och långa skaft .... och blomman liknar primulans. Tacksam att ta in, men har tyvärr inte doften från gullvivan.



Bäcken är full av vatten så här års, men kommer att torka ut till sommaren....om den blir varm....och det hoppas vi att den blir.


Följer man vattnets framfart, så hamnar man i sjön och även här är vattnet högt än så länge.


I vassen blommar kabbelekan för fullt och lyser lång väg med sina solgula blommor....går tyvärr inte att plocka in då de slokar med en gång.


Ett stort sår i gräsmattan har det blivit, där flotten legat och gnagt i vinter.


På hösten planterar man oftast lökar och med mitt dåliga minne, så kommer jag inte alltid ihåg var och vad jag satt. Därför blev jag glatt överraskad när jag upptäckte mina dubbla pärlhyacinter under äppelträdet. 



För att minnas lite bättre ...har jag nu fotat alla ställen, där jag planterat lökar. Ett tips till andra som har samma problem som jag :D
På Prångens camping är det snart fullt med husvagnar och husbilar, de flesta är säsongscampare.



Om det blir ont om plats, så har vi ju en jättefin ställplats närmare stan bredvid den nya lekparken. 
Nu tycker jag värmen snart borde komma... är så trött på regn och blåst, som det nu varit och är varannan dag.
Ha det gott alla!

8 kommentarer:

  1. Du brukar skriva att du är avis ibland, men nu blir jag avis, på din extremt fina rabatt på första bilden. Dessutom har du en porlande bäck. Märks inte att du varit borta från hus och hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Matts :) Som tur är så sköter sig det mesta av sig själv.

      Radera
  2. Tjusig trädgård och med rinnande vatten. Härliga färger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fint med bäcken särskilt nu på våren, när vattnet porlar i den.

      Radera
  3. Så fint ni har det med vackra blommor och bäck till en fin sjö. Underbart!
    Hoppas värmen kommer till er snart...

    SvaraRadera
  4. oj så fint det har blivit med blommorna. Trots dåligt väder så har det verkligen vuxit!

    SvaraRadera
  5. Håller med föregående kommentarer, vilka fina blommor och vilken trevlig bäck. Mysigt med sjötomt.

    SvaraRadera
  6. Ja eran tomt är verkligen såå fin och snart kommer väl alla prästkragarna i slänten, som jag var så avis på hihihi
    Visst är det kallt i luften, man lurar sig av solen men någon värme är det inte än på långa vägar.
    Kram

    SvaraRadera