lördag 6 december 2014

Promenad med frukttjuv

Det blir lite promenader vid stranden ibland. På flera ställen ser vi stora kaktusar och med frukter.


Jag har alltid varit nyfiken på om de verkligen går att äta kaktusfrukter, som jag hört sägas. Nu satt de här frukterna så högt så jag nådde inte upp, men på en lite lägre buske tog jag en frukt. Smakade av den hemma och den smakade faktiskt ganska bra, bara ett problem....nästa gång ska jag ha handskar med mig, för de osynliga små taggarna var inte gott att få på fingrarna. :(


Ute på stranden hade en gammal folkabuss parkerat. Lite påminner den om flower power perioden, och det gjorde även de som bodde i den.


Vi hade bestämt oss för att ta en titt på campingen intill. Inte för att vi ska flytta, nej vi är bara nyfikna. Den campingen ser betydligt mer välskött ut än den vi ligger på och större. Där emot är den bra mycket dyrare och har dåligt wifi. 


Här fanns många fler campare och kanske beror det på att det är den första campingen man kommer till när man kommer vägen från Gythio. 
Jag tycker nog Mani Beach camping är mysigare i alla fall och billigare.


Vägen tillbaka gick efter vägen och här växer massor av apelsin och clementin träd, fulla av lockande frukter.


Ni vet väl att apelsinträden både blommar och bär frukt samtidigt, därför kan det finnas både gröna och gula apelsiner. Så bra då har man ju färsk frukt hela tiden.  


Jag har alltid velat palla frukt och nu hade jag chansen. Snabbt tog jag en apelsin och stoppade den i fickan. Tillbaka till husbilen så njöt jag av min första pallade apelsin hihi.  Jag vet....så får man inte göra... men när man ser hur mycket frukt som ramlar ner på marken, så gör det nog inget om jag snodde en.


Solen har varit framme hela dagen och vi har haft en temperatur på +21,5 gr men mot eftermiddagen började det blåsa lite. Det var i och för sig bra eftersom jag hade handtvättat lite. Lunchen intogs ute till radions sportreferat från skidskyttet i Östersund. :)

11 kommentarer:

  1. Härligt värre,tänk att få sno en god apelsin!
    Kommer ihåg när vi var i Florida!
    Där växte de efter vägen på ett ställe,supergoda!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  2. Var apelsinen god? Du vet väl att odlingar som har stängsel om sig är goda, de som inte har stängsel smakar inte så bra......dvs stulen frukt är alltid godast......

    Trevlig Advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla trädet stod bakom staket, men frukten hängde utanför :)

      Radera
  3. Kul att palla frukt på äldre dagar, det har vi också gjort några gånger men då har vi fått bottennapp med sura apelsiner.

    SvaraRadera
  4. Jag gick fram och kände på en apelsin i Benidorm. Då fick jag den i handen, men vågade inte äta upp den utan lade den på marken. Jag ville ju inte bli "ertappad". Kram

    SvaraRadera
  5. Bästa husbilsbloggen! Så mycket vackert och spännande vi får se genom er, kollar nästan varje dag
    Frukten heter kaktusfikon och säljs ibland här hemma i affärerna men då har man ofta slipat bort taggarna har jag läst. Min man som kommer ifrån medelhavsområdet säger att de alltid använder ett redskap för att plocka frukten och när den ska ätas håller man den med en gaffel medan man tar bort det taggiga skalet med hjälp av en kniv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin, kul att du läser min blogg :) Tack så mycket för tipset då kanske jag ska försöka testa att plocka kaktusfrukter fler gånger.

      Radera
  6. Låter bättre att palla apelsiner än kaktusfrukter, med tanke på taggar. Hoppas du fick bort alla. Taggar alltså....
    Kram

    SvaraRadera
  7. Håller med Anette :-) Kanske bättre att ta apelsinerna istället. Mysigt ändå att kunna plocka frukt sådär direkt från träden.:-) Kram

    SvaraRadera
  8. Hej på Er!

    Som vanligt alltid lika trevligt att läsa i er blogg och kolla på era fantastiska bilder!

    Häri Blekinge regnar det med några få plusgrader så ni behöver inte längta norrut!

    Ha det gott.

    Hälsningar
    Jens och Kerstin

    SvaraRadera
  9. Ni har det varmare än vi, även om solen lyser här också. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera