onsdag 17 december 2014

Kvälls och restaurangbesök i Gythio

Den Tredje advent, hade vi tillsammans med våra svensk grannar bestämt oss för att åka buss in till Gythio. Det skulle vara levande musik på  restaurangen. Vi var ju lite nyfikna på hur deras julskyltning skulle se ut i mörker.
Klockan 15.30 skulle det komma en buss, och visst gjorde det, men först 10 minuter senare. Det finns inga hållplatser, så vi vinkar ordentligt och bussen stannade.

Solrosen på andra sidan vägen strålade i kapp med solen.
Bussen kostade 1,60 € / pers.

Framme vid piren ut till restaurangen fick vi säga till chaufför att stanna, busstationen låg nämligen mer i centrum.

Inne var det pyntat inför Julen, här nere firas julen den 26 december.

Vi fick ett fönsterbord .....

..... och det fanns redan en hel del folk i lokalen.

Musiken var typisk grekisk och hög, vilket omöjliggjorde samtal.

Där emot går många spontant upp och dansar till den grekiska musiken. De kunde även önska sig låtar.

Vi fick vänta nästan 1 timma innan maten kom. Under tiden fick vi i en korg med bröd några oliver och 1 flaska vatten, 4 + 1 €. Här kostar bröd och vatten extra. Det ser rörigt ut på tallriken, men det var Filé Mignon med russin och plommon, samt friterad potatis allt för 14 €. Super god filé och verkligen värd priset, jag saknade där emot salladen, den skulle man ju ha beställt extra. Till det husets vin, 3 € för 5dl. Vi betalade för två personer, 40 € inkl dricks. Orkade ingen efterrätt :)

Barnen här är inte mer annorlunda än hemma. Den här kvartetten var tre bröder och en kusin och de satt med var sin surfplatta, endast den minste var utan, men han försåg sig i stället av de godsaker, som dukades fram på bordet.

Utanför hade det nu mörknat och vi kunde se julbelysningen på ett annat sätt.

Nu var det dags för en behövlig promenad in mot centrum. Vi går förbi alla fiskebåtarna.

Gythio är inte stort så vi hade bara ca 500 m att gå till centrum. Musiken hördes på långt håll, samma välkända julmusik som vi har, men det var väldigt lite folk ute.

Det finns ett museum i centrum och här var det utsmyckat inför julen.

Utanför fanns lite bungyjump  och tåg för de minsta barnen, samt några små stugor där man kunde köpa bakverk. Vi gick förbi en Spelbutik och där slank vi in. Våra husbilskompisar köpte tre skraplotter och vi två och det var den tredje lotten, som gav dem tur, 30 € blev vinsten. För den bjöd de oss på fika och  taxin tillbaka till Campingen, så snälla husbilskompisar det finns.

Här kan du se en  film om Gythio. Det var på restaurangen på den lilla ön som vi var och åt.

På onsdag lämnar en av de svenska bilarna oss och då är vi bara 2 svenska bilar kvar här över julen.