fredag 24 oktober 2014

Blåsig färd mot Split och Makarska.

Vi fortsatte på torsdag morgon runt resten av Pula halvön. Krokigt och regnigt väder var det och dåligt med vägräcken. Branta stup och ibland nästan nere på havsnivå.

Rejält med vatten i bäckarna, som ibland bildar rena vattenfallen.

När vi kom till Rijeka och skulle hitta vägen söder ut, lyckades vi köra åt fel håll och så var vi på väg mot Pula igen.
Nu hör till saken att jag inte hade lyckats med att kunna lägga in koordinater på Sygic ännu. Alltså fick vi lita på autorouten där jag bättre kunde se vägarna och lotsa Ingemar tillbaka till den väg vi hade åkt på lite tidigare.
De här stora fina båtarna har vi nu åkt förbi två gånger.

Likaså alla poliser, som vi såg runt omkring, de fick oss att undra varför de var så många och med skyddsvästar och hjälmar?

Vi hade ju bestämt att vi skulle inte åka motorvägar och nu hittade vi rätt väg.....det gäller att hålla ögonen öppna och veta vart man ska :)

Klockan började bli mycket och vi letade efter någon plats att stanna för natten. Ingemar fick syn på en skylt med husbil och parkering strax innan Karlobag När vi stannat och han skulle betala visade det sig att apparaterna var sönderslagna och antagligen länsade på sitt innehåll. Vi stannade ändå på platsen och det blev en gratis parkering den här gången. N44 31 46 E015 04 10 nära Hotell Zagreb.

Regnet fortsatte hela natten och dessutom hade vi massor av kliande myggbett från Fazana och Slovenien. De här myggorna eller vad det är varken syns eller hörs och får man syn på dem så är de väldigt små, men ger stora bulor som kliar i flera dagar.

Fredag den 24 oktober
Vi startar tidigt och det är fortfarande mulet. Tidigare har vi inte sett så mycket av det vackra Kroatien, som vi hört talas om, men nu ser vi ett helt annat landskap, bergigt lite påminnande om Marocko och Bohuslän.

Solen gör fina konturer på molnen och en vink om att vi är på väg mot soligare dagar.

Vägen slingrar sig fram runt varenda vik och nu har det också börjat att blåsa. Ingemar får hålla hårt i ratten, särskilt i kastbyarna. Det blåser så vattnet ryker som en dimma mot öarna utanför.

När vi kommer in i städer och byar så har vi ofta sett hur de är gråa och tråkiga hus, men ibland har de fått fram färgpenslarna. :)

Skorstenarna ser roliga ut nästan som små hus och ibland kan det vara en hel massa skorstenar särskilt på gamla hus.

Kala öar och stenig mark, inte mycket som växer här.

Däremot odlas det i havet, vi har sett att man odlar musslor, men vad de odlar här vet vi inte.

Cyklister har vi sett en hel del av de särskilt de som tävlar eller tränar. Andra väljer att cykelcampa på sin semester. Jag föredrar nog husbilen numera.

Vi närmar oss en stor stad och en skog av master, ser även massor av segelbåtar till uthyrning.

Vi passerar Split och fortsätter ytterligare 50 km och nu är det dags att söka plats för natten igen.

Valet blev nu en Camping Jure i Makarska N43 18 26 E017 00 19 den kostar 120 Kn (153 kr) inkl el och fritt wifi, som funkar bra. Bra toaletter och duschar. Vi är bara 3 husbilar en från Tyskland en från Belgien och så vi. Stora och bra platser för husbilen.

Vi passade på att sträcka på benen och tog en promenad ner till stranden.

Även här får vi en fin solnedgång

Det blev hela 31 mils körning idag och vi har kommit en bra bit ner, men än är det många mil kvar till Grekland.
Idag har även temperaturen stigit och det har varit runt +18 gr men blåsigt.

1. Det kan nog vara ostronbankar ni såg. Jag tycker att det går undan bra för er! :)

2. fine bilder ni har minnerna strømmer på god tur videre

3. Härliga bilder från ett vackert land!

Kram

4. Ser att ni haft en hel del busväder... men det är vackra landskap!

5. Härligt att få följa Er resa, som Ni beskriver så jätte fint med dessa fantastiska bilder.
    Stort TACK för att Ni delar med er.

1. Tack Svante. Det är därför vi bloggar, för att familjen, vänner, bekanta och andra läsare ska få följa oss, se det som vi ser och kanske också få lite tips om resmål. Jättekul att få kommentarer så vi får namn på de som följer oss. Målet är Grekland :)

6. Skönt att ni fått lite bättre väder nu och slipper från regnet. Visst är det jobbigt med blåst när man kör och det kommer kastvindar, gäller att man håller i ratten hihi.
    Det är roligt att följa eran resa neröver.
    Kram JoY

7. Verkar en hel del regn där som här!
    Men sista bilderna är fina med sol :-)

Ha det gott/Kram

8. Blev tvungen att lägga in Makarska på Google Maps för att se hur långt ni har kommit i Kroatien. Ni ska tydligen passera Montenegro och Albanien innan ni kommer fram till Grekland. Det ser ut att vara en vacker väg utmed Adriatiska havet.