torsdag 12 juni 2014

På upptäcktsfärd i Skåne

Efter regn kommer solsken......och visst stämmer det, i morse sken solen och det var +17 gr ute.
Vi tog en liten promenad ner mot stranden (min kropp var inte på humör för någon längre promenad), där hade samlats många skolbarn. I morgon fredag är det skolavslutning i de flesta skolor, så idag hade de utflykt på cykel för att bada och spela boll på stranden. En perfekt dag för detta.

Vi fortsatte sedan söder ut och kom förbi ett rökeri. Äntligen hade vi hittat ett som var öppet. Det blev både matjessill, rökt makrill, rökt lax och en spettekaka, som åkte ner i kassen.

Naturen är otroligt vacker vid den här årstiden.

Köper svenska jordgubbar vid en rastplats, då vi får syn på skylten om Museijärnvägen i Brösarp och åker dit. Här har man bevarat den gamla stationen, precis som den såg ut innan tågen slutade att gå.

Ovanför klockan kan man se hur långt det var till Ystad och Kristianstad.

Nog har tiden stått stilla alltid. :)

Till helgen den 14-15 juni kommer 1950-talet att återuppstå på museijärnvägen vid Brösarp mer om det här.
Nästa stopp blev vid Brösarps backar där finns också en möjlighet att övernatta samt tömma toan.

Fram med stavarna och sedan en tur upp på kullarna, pust och stön, trots många promenader är konditionen dålig :(
Jag nöjde mig med att ta mig upp på en av kullarna Ingemar fortsatte upp på en till :)

Fin utsikt hade man härifrån.

Man kan ju inte säga att Skåne är platt, i alla fall inte här.

Nu fortsätter vi på vår upptäcktsfärd i Skåne och kommer till Kivik och Kungagraven eller Kiviksgraven som den också kallas. Graven är ca 3000 år och den största runda graven i Sverige.
Mer om den kan du läsa här.

Ingången till gravkammaren.

Priset för att ta sig en titt in i kammaren var 25 kr/pers. och köptes i Cafét

Nu var det dags att fortsätta förbi alla äppelodlingar och vidare mot Simrishamn där vi räknade med att hitta en parkering för övernattning.
 Även nu fick vi användning av Nordic Camper Guide.
Vi hittade parkeringen N55 33 38 E14 20 54 och det hade ett flertal andra husbilar också, så ensamma blir vi inte.

Nu var vi lite hungriga, så färsk potatis med den nyinköpta matjessill, gräddfil och gräslök, smakade gott, jordgubbar och grädde till efterrätt.
Vi satt ute en stund i solen, som faktiskt värmde gott, trots att det blåste ordentligt.

Det blev några mil idag också :)

1. Visst är Skåne platt tror man,men där finns det ju backar !!
    Och vårt land är underbart i denna årstid nu!
    Synd bara att det går så fort,man vill stoppa tiden nu :-)

Ha det gott på er färd/Kram

2. Åh vad fint där var! :-)

Jag var på jobb en gång i Skåne och pratade då om skånska höglandet. Dom skrattade åt mig och undrade om jag möjligen menade småländska höglandet :-)

3. Sverige är allt bra vackert, nästan så man får hemlängtan
    Kör försiktigt och kram på er

4. Då missade ni kanske att äta Sveriges godaste pizza i Kivik. Sommartid är det upp till tre veckors kö för att boka bord. Vi var där i april månad för ett par år sedan och då bokade vi en vecka innan. Vi åke 65 mil i stort sett bara för att äta pizza i Kivik. Kram & Må gott

5. En härlig tur med många fina bilder. Brösarps backar och trakten runt Kivik är fin under olika årstider! Ha dé fortsatt gott! Elisabeth