onsdag 11 juni 2014

Nostalgi och mot Åhus

Morgonen började med sol och +17,5gr. Ingemar hade tänkt ta sig ett morgondopp kl 7 men det blev kl 8 istället, även jag tog mig ett morgondopp i det 19 grader varma vattnet,... ja jag hade termometern med :)
Sedan tog vi en tur ut mot udden och hopptornet.


Hade det varit för 20 år sedan så hade jag nog testat svikten, men nu är jag för feg.



Styvmorsviolen lyser så fint i gräset.....


...och blåbärsblomman  har blivit kart. Kan bli ett bra blåbärsår, åtminstone här i söder. En slända har landat.


Vi lämnar den här trevliga platsen efter fikat och far vidare .....


....mot Karlshamn, som vi bara körde igenom, för nu hade det börjat att regna.


Vi fortsätter mot Pukavik, Hörvik och Nogersund.


Många små stugor åker vi förbi, det här är nog de minsta vi sett ser inte ut att vara större än vår lekstuga. Här har man gjort en glasveranda.... för att få mer utrymme ...antar jag.


Vackra rosor finns i många trädgårdar.


Till slut hittar vi den...... stranden vi besökte för 25 år sedan, men campingen var borta. 
Sandviken var namnet.


Nu finns i stället en stor grusplan.


Stranden var där emot den samma. Idag regnar det, men när det är torrt så ser sanden vit ut. 
Här tillbringade vi 3 härliga dagar med sol och bad. Härliga minnen här ifrån.


Vi åker vidare och kommer så till Tosteberga ängar N56 00 55 E14 27 20, vi hade tänkt gå en runda här, men det satte regnet stopp för, men läsa om dem kan man göra här. Också en fin plats som man kan övernatta på.


Stenmurar har vi sett många och gamla, den här är nog relativt nygjord och så fin.


Nu var det dags att leta upp Åhus gasol, vi hade tre tomma gasolflaskor, som skulle fyllas. Efter lite felkörning, (det ligger två ställen nära varandra som säljer gasol) så hittade vi rätt försäljare. Fyllde alla tre för 190 kr/st. 
Fortsatte sedan ut till grusplanen vid Åhus Strand N55 55 53 E14 19 08
Två danska husbilar är inte ofta man ser, men de gör oss sällskap i natt.


Testade att göra en Räkpaj i Omniugnen och den blev jättegod, räcker även till lunch i morgon.
Idag har det regnat mest hela dagen och på eftermiddagen var nog himlens portar helöppna. Nu har det slutat regna, så jag hoppas att det goa väder vi hade tidigare kommer tillbaka :)

Recept till Räkpaj med pepparrotssting.
3 dl mjöl
150gr smör
2 msk kallt vatten
Blandas ihop till en deg och ställs att vila i kylskåpet 15 min.

Fyllning:
1 purjolök i strimlor 
2-3 msk smör
3 msk riven färsk pepparrot (kan gå med den på tub)
Allt fräses mjukt.

Rör ihop: 
3 ägg
2 dl gräddfil
1,5 dl grädde
1,5 dl lagrad riven ost
1 dl gröna ärtor (kan uteslutas)
75-80 gr röd stenbitsrom
2 msk hackad dill
salt och peppar

500 gr oskalade räkor, som skalas, spara några till garnering.

Smörj Omniugnen, tryck ut pajdegen ordentligt upp mot kanterna, förgrädda i ca 10 min på svag värme.
Fördela purjofräset i botten och lägg på de skalade räkorna. Slå över hälften av smeten och rör med en gaffel så det åker ner mellan räkor och purjofräset
slå på resten. Sätt på locket och grädda ca 30 - 40 min, tills äggstanningen stannat. Servera med en fräsch sallad.


7 kommentarer:

  1. Det där såg farligt gott ut!

    SvaraRadera
  2. Fina ställen ni hittar på er resa,men ni missa Torsö hamn,ett fint litet ställe!
    Där var vi 2012 och trivdes gott,med el,wc o dusch!

    Ha det fortsatt underbart på er tur/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något ska man ha kvar till en annan gång. :)

      Radera
  3. Oj vilka tuffingar ni är som badar i 19 grader! Själv hade jag gärna sett en 2:a framför 9:an innan jag hoppat i hihihi.
    Verkligen fina platser ni har hittat fram till. Och visst är Omnia ugnen toppen, tänk att våran har legat i bilen 1 år utan att blivit använd. Fram tills i år, då både matlagning och bakning har blivit gjort i den.
    Ha en fortsatt fin tur.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det ser ut när ni har så fint väder också. Varmt o skönt:)) Då blir resorna så mycket trevligare också:) Maten såg god ut, trots att jag är skaldjurs allergisk;)..men man kan väl tycka att det ser gott ut ändå:-) Pajer gillar jag:) Ha en fort satt fin resa. Kram

    SvaraRadera
  5. Tosteberga Ängar får ni också spara tills nästa gång, håller med Yvonne att det får nog bli lite varmare innan jag doppar tårna. Idag har det blivit lite golf en bra runda och en fin bana. Kram!

    SvaraRadera
  6. Intressant att se att man kan laga riktig mat i den där Omniugnen. Ser ju riktigt gott ut! Vi har en vanlig gasolugn och använder den ganska mycket, Den tar lite längre tid bara än en vanlig ugn, så man måste planera lite i förväg ;)

    SvaraRadera