söndag 27 april 2014

Från Grimeton till Bua hamn

I torsdags packades husbilen för en träff i MHCS regi nere i Grimeton, där vi skulle ta oss en titt på världsarvet Grimetons radiostation.
Innan vi skulle träffas, ville vi passa på att handla lite i Ullared. Som vanligt åker vi över Svenljunga och susar förbi Holsjön. Här brukar det vara väldigt grunt och mycket sten, men nu är det högt vattenstånd även här och inte många stenar syns över vattenytan.

Vi svängde in till Ullareds ställplats vid halv nio tiden och vilka får vi se där....om inte kompisarna Berry och Solveig, som vi såg sist i Spanien. Berry och Solveig hade kommit med färjan på morgonen från Tyskland för att också vara med på träffen. Det blev lite snack en stund innan vi alla droppade i säng.

Ett par timmar i varuhuset och sedan iväg mot Grimeton.
Det har börjat grönska ordentligt ute i markerna och i träden.

Kommer fram till Grimetons Radiostation och många bilar fanns redan på plats.  Det var 25 bilar anmälda till träffen.
 Här kan man också övernatta om man vill N57 06´46" E12 24´21"
Nog märks det att det är något speciellt med området, många master finns det.

Visst hade jag hört talas om Grimeton, men inte så mycket mer, det var snarare Ingemar som var intresserad av att ta sig en titt på Radiostationen som är från 1924.

Efter att alla hade betalat 90 kr/pers tog guiden oss med till Radiostationen.

Ja inte vet jag vad jag egentligen hade väntat mig .....men inte den här fina och stora byggnaden.

Och när vi tittade ut över heden så såg vi 6 stora torn som användes för att sända radiovågorna.

En gammal bensinpump från Gulf stod vid den ena byggnaden.

Innanför dörrarna möter vi en skylt med den här texten, som tur var så gällde den inte längre. Vår guide uppmanade oss i stället att fota så mycket vi ville.

Vår Guide var mycket duktig på att informera oss om hur allt fungerade och vilka som hade konstruerat dessa maskiner, som kunde skicka ut radiovågor tvärs över Atlanten till Amerika. Det var den här lilla manicken som hon håller i som tog emot meddelanden.

Inte trodde jag att det behövdes så här stora maskiner för att sända meddelanden trådlöst, lite skillnad mot för idag, när vi med våra telefoner kan prata med våra släktingar på andra sidan jorden och läsa nyheter mm på den också. Storleken på telefonen har också ändrat sig.

Om du vill veta mer om Grimeton, som finns på Unescos lista över världsarv, så kan du läsa här och här om öppettider mm.
Efter besöket på Radiostationen for vi vidare mot Bua och
dess ställplats  i hamnen N57 14´21"  E12 06´50"
Tänk att det alltid är så mysigt med utsikt mot vatten.

När kvällen kom samlades vi alla i lokalen strax intill för att äta vår medhavda mat  tillsammans.

Några hade olika sorters sallader med andra hade grillade revben, vi hade fixat räkmackor.

Det kom fler husbilar under kvällen och det blev ganska fullt på parkeringen.

Lördag morgon kom solen och värmen så vi kunde sitta ute. Under en veckas tid är vi hundvakt till lilla Wilma, som nyfiket tittar på vad Ingemar har i handen.
Under dagen fick vi en lek-uppgift där vi skulle lösa förnamnen, som dolde sig i meningarna. Lätt var det inte, men det skulle visa sig att vi kom trea :)

Här i hamnen finns mycket att titta på och det var många som sjösatte sina båtar idag.

På kvällen dukade vi långbord på kajen.
Vem kunde ana att vi den 26 april, skulle sitta ute och äta i +22gr och med strålande sol.

Att få med alla på bild är inte lätt, men det blev åter en trevlig kväll i Buas hamn.

När mörkret föll och kvällskylan började kännas flyttade många av oss in i lokalen och där blev det lite sång och musik på kvällskvisten.

En vacker solnedgång, som avslutning på en trevlig helg i glada husbilisters sällskap.

Vi tackar Ingrid T 903 och Lena B 520, som hade ordnat den här träffen, mycket trevligt och många nya bekantskaper vi fått lära känna.