tisdag 4 februari 2014

Gamla och nya bekantskaper

Det finns mycket att se även om man fricampar, som vi nu gör. I går kom det förbi flera gäng på fyrhjulingar och en typ av beach buggies, dessa går att hyra i närmaste by. Vill man rida på häst eller kamel så går det också bra. Den lilla Åsnan sprang bredvid när ryttarna kom förbi, den visste precis vart den hörde, stannade ryttarna så stannade Åsnan :)


Det tog ett tag innan solen bröt igenom diset. Högvattnet har gett sig iväg och blottar stranden, där sedan många letade musslor.


Vindsurfarna trotsade vågorna och många tog sid en promenad på stranden.


I morse knackade det på dörren och utanför stod Sven och Anita, som nu besöker Marocko för första gången. Vi blev inviterade på ett glas vin hos dem innan vi skulle besöka restaurangen för middag tillsammans. 


Det var inte bara vi, som kom till deras husbil, det gjorde även 4 andra par från Sverige. Några var här för första gången, medans ett av paren har varit här till och från sedan 1985. De har verkligen lärt sig uppskatta Marocko.
Här på Camping Atlantic Immouranne finns ca 14 -16 svenska husbilar.


 Ett av paren visste jag läser min blogg. och det var jättekul att få ett ansikte på Max och hans Ann, att sedan de andra också hade varit in och läst var en trevlig överraskning. 
Så många trevliga husbilsåkare man möter oavsett om det är i Spanien, Portugal eller i Marocko.  Vi saknar dock ett par och det är Sven-Åke och Annica....... men de är kvar i Portugal/Spanien :(

Idag fick jag se, vad jag ska försöka mig på så småningom.....sticka/virka en "Agda". Det är här i Agda eller Dockan, som folie/plastpåsen med vin gömmer sig. 
Den smartaste och roligaste förpackning på ett lådvin, som jag träffat på. Vem kan ana vad hon har i kroppen, haha.



Vi gick alla ner till restaurangen, men vi valde att sitta inne då det hade börjat att blåsa. Tidigare hade vi sett dagens meny och det skulle vara biff idag för 110 Dh inkl. glass till efterrätt.


Här nere serveras inte alltid vin på restauranger, för det behövs tillstånd. Vi hade alla med våra flaskor, för det är tillåtet att ta med sitt eget vin, men inga flaskor på bordet, nej vi måste smyga lite med det :) 
Kyparen bytte ut våra glas till vinglas.


Vi trodde vi hade beställt dagens meny.....men så var det inte! Vi fick en underbart god filébit med sås och pommes frites, men så klart kostade den lite mer än dagens meny...men vad är 30 dh alltså 24kr mer, när vi fick så fantastisk mat. Det hela gick på för 2 pers 285dh ca 228 kr.


Mätta gick vi var och en till sitt. Idag hade jag turen att få med solnedgången, även om det är taget genom ett fönster.


I morse var det lite disigt och det har blåst en del, men vi väntar både varmare och bättre väder. Här nere vid kusten är även nätterna varmare, så nu kan jag snart ta av mina sockar, som jag alltid har på mig, när det är kalla nätter :)

8 kommentarer:

  1. Vilken fin bild över stranden och vindsurfarna. Känns som det är jättevarmt hos er:) Ha ha Det var en smart förvaring du virkat. Vart hittar man virkbeskrivningen ? eller vart köper man gubben? Jättefina presenter. Duktigt jobbat. Vilken fin bild på solnedgången. Det är dom finaste bilder jag ser:) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessan, det är inte jag som virkat men jag ska försöka. Hittade mönstret på nätet, men det är på norska tyvärr. Gubben är köpt på IKEA som mysgubbe, sedan hade de plockat ut innehållet och bytt det mot lådvinet :) Mycket smart!

      Radera
    2. Tack Maggan:) visst är det trist när beskrivningar är på ett språk som är svårt att tyda o läsa. Det är som mitt kjolskydd på cykeln. Det virkade jag efter en Holländsk beskrivning:)) inte lätt. Till slut blev det virkning på "gehör" istället...förstod inte, utan såg istället på bilden. vardags-glitter.blogspot.se/2013/05/kjolskyddet-till-cykeln-ar-klart.html
      Lycka till med Agda:) Kram o tack igen

      Radera
  2. Tack Maggan o Ingemar,

    kul att se bilder på så många trevliga vänner så långt borta i Marocko.
    Vi får väl, så småningom, en summering av hur förstagångsåkarna upplevde landet hoppas vi.

    Ha det fortsatt bra/Annika o Sven-Åke

    SvaraRadera
  3. Så trevligt det låter och ser ut som ni har. Ja det där var lite annat än gröna plastpåsar man sett en del på parkbänkarna har och döljer sitt medhavda i :-) Kramar

    SvaraRadera
  4. Ser så skönt ut att få vara i Sol o Värme,att ni också har vänner där,trevligt !!!
    Vinbehållaren såg ju rolig ut också,aldrig sett nåt liknande !!
    En otroligt vacker Solnedgång ni fångat på bild.

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  5. Den köttbiten hade passat mig alldeles utmärkt. Det såg gott ut. Kram

    SvaraRadera
  6. Verkligen mycket att se! Vi körde såna där fyrhjulingar när vi var i Marocko, det var kul. Söt åsna! :)

    SvaraRadera