onsdag 18 december 2013

Vi anländer till Marocko

Nattens sömn blev dålig p g a all trafik ute på motorvägen
och när vi äntligen hade somnat, startade radion alldeles av sig själv och då var klockan ca 3 eller fyra. :(
När vi till slut börjat slumra in igen, så ringer telefonens väckarklocka 7.00 och då var det dags att kliva upp.
Under kvällens lopp hade det kommit ca 20 bilar till.

Vid 8.15 var vi på plats och stod i kön för husbilar.
Ser ett antal fullastade bilar på väg mot Marocko.
Den madrassen han har på taket kan inte fara väl av regnet som kommer till och från.

Det blev en väntan på ca 30 min, sedan fick vi visa passen, flytta fram 50 m och visa pass och biljetter igen, fortsätta till nästa kö.

Nu blev det en väntan i 2 timmar innan vi fick köra på färjan. Försenad avgång med 45 minuter.
Under tiden vi står där kommer en färja backande och jag trodde den skulle backa in i kajen, men den svängde galant åt sidan.

Upp på färjan till informationen och ställa sig i kön för att få passen stämplade,
ytterligare 45 minuter i väntan och bara en man som skötte stämplingen av passen.

Tydligen hade vi lyckats fylla i pappret, med uppgifter om oss, rätt för äntligen får vi våra pass stämplade och klara.
Nu kan vi slappna av den sista kvarten innan vi är framme.

Den här gången är passkontrollen i Marocko, betydligt smidigare än i våras, även passkontrollen är ny.

Först blir det en passkontroll sedan köra fram, nu ska både pass och biljetter kontrolleras. Han tar pappren med sig och går in på kontoret det dröjer en stund, Ingemar blir otålig och går ut för att höra efter vart biljetterna har tagit vägen. Mannen visar att de finns på kontoret för kontroll efter en stund kommer han med dem. Det känns som det är ett spel, lite av att här är det vi som bestämmer.
Det hela tar bara en kvart sedan kör vi 50 m igen och nu ska dessa vakter se biljetter och pass samt kolla att bilnumret stämmer, man undrar ju om de inte litar på sina egna gubbar 50 m bort som nyss kollat allt och 2 ggr dessutom.

Äntligen på väg och nu blir det vägen mot Tanger. Här ser det ut som om de håller på att anlägga en ny hamn eller något annat stort bygge.

Vissa småbilar har en hel del last på taket.

Kommer ut på motorvägen mot Tanger och Rabat.
Den ser ganska öde ut. Vädret är grått och mulet.

Kommer till Larache och där ska vi ta ut pengar och försöka få tag på internet. Nu är turen med oss, vi hittar både bankomat och Maroc Telecom in till varandra. Turen är med oss igen för mannen i telebutiken kunde engelska och hjälper mig med internet, både att fylla på kortet och installera det i min dator. Det visar sig att vi måste avinstallera Portugals och Spaniens internet innan datorn tar Maroc Telecom. Men nu fungerar det. :)

Fortsätter mot Camping Caravanning i Moulay Bousselham.
Även här är träden planterade och står i raka rader.

Här stämmer inte koordinaterna som stod i boken vi hamnar på en återvändsgata.

Innan vi hade åkt in i byn såg vi en skylt om camping, men på fel sida enligt vår GPS, nu åker vi till den istället.
Hittar en bra plats nära vattnet.

Många båtar ligger på rad nere i vattnet.

Vi får njuta av den fina solnedgången,
 trots att det var ganska molnigt när vi kom iland.

Camping Caravanning International N34 52 30 W006 17 17 här finns gratis Wifi vid restaurangen, toalett, dusch och VA
Idag har vi kört ca 18 mil och räknar med att fortsätta söder ut i morgon.