fredag 13 september 2013

Nytt Pass

Ska man ut och resa i höst/vinter så är det också dags att kolla utgångsdatumet för passet. Mitt pass går ut i oktober så det var hög tid att ta sig till polisstationen för att beställa ett nytt. Foton tas numera på stationen i en apparat liknande de som fanns på de stora varuhusen förr (kanske finns de fortfarande). 
Bilden som de tar är svart/vit och man ser förskräcklig ut, alla fåror man har i ansiktet blir väldigt tydliga. Hade jag vetat det så hade jag sminkat mig ordentligt :) Dessutom fick jag inte ha glasögonen på mig.
Därefter ville de ha mina finger avtryck och det skulle vara pekfingrarna. Det funkade inget vidare, så jag fick lite handkräm att smörja på fingertopparna och då blev det 100% på skärmen.
Idag har jag hämtat mitt nya pass och man kan knappt hålla sig för skratt, så hemska bilder har jag aldrig fått hos fotografen tidigare, men det är klart man har ju blivit 10 år äldre :) Bara tullarna nu ser att det är jag på fotot.



Tänker inte visa er fotot, det räcker med att tullgubbarna får sig ett gott skratt.

10 kommentarer:

  1. Oj oj så förfärligt kan det väl inte ha blivit! Men jag förstår dej - lägger inte heller upp mitt pass för allmän beskådan ;) Kram

    SvaraRadera
  2. Vet precis, vi skaffade nya pass på ambassaden i april. Något värre foto på mig har jag aldrig varit med om. Det är uppenbarligen något fel på deras fotoautomater ;-)/Anna

    SvaraRadera
  3. Ja varför blir man på dessa bilder snudd på oigenkännlig? hahaha
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja nu gäler ju Passen bara för 5 år i taget,vi har 4 år kvar på våra !!
    Tur att det är lika för alla att vi blir äldre var dag,även Kungen !!
    Han ska ju tacka för sig nu efter 40 år,det kanske man oxå ska göra nästa
    år då man jobbat i 40 år,det är ju en lång tid som hans Majestät sa :) :)

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  5. Håller fullständigt med er övriga. Än så länge ser passet ganska bra ut, men nästa år är det min tur, och då har jag också blivit 10 år äldre. Kram

    SvaraRadera
  6. Näe passet visar jag inte gärna!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  7. Jag har också fixat ett nytt pass för en tid sen. Korten de tar gör ingen människa rättvisa! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Visst är det konstigt att nästan alla är besvikna över det resultat som dessa maskiner producerar. Har själv samma erfarenhet. Visst är det märkligt att fotot i denna ID-handling upplevs vara så olikt det vi upplever som verklighet. Är det samma med fingeravtrycket, månne? Huvudsaken är ju att passet fungerar, men inom EU använder jag det internationella ID-kortet, mycket enklare, körkortsstorlek. Lätt att ha med sig. Kram, 3M

    SvaraRadera
  9. Inget kul... måste också försöka komma iväg och skaffa ett nytt...

    SvaraRadera