fredag 17 augusti 2012

Kräftor och surströmming.

Nu är det goa tider, dvs det goa är det vi stoppar i oss. Jag älskar kräftor och kan äta nästan hur mycket som helst, man blir ju inte mätt precis, bara sårig i munnen av allt salt :)
Förra söndagen kom dottern förbi, med födelsedags present (en vecka för tidigt) till Ingemar gissa vad.....ja det är väl bara att titta på bilden.



En hel hink full med nykokta svenska kräftor.
Det blev ett för tidigt firande på kvällen. Röda och fina låg de där och bara väntade på att bli uppätna.



När kräftorna var slut så kalasade vi på marängtårta med blåbär och grädde.


Något som också har premiär i dagarna är ju surströmmingen. Nu är jag ingen älskare av surströmming, men ett par stycken brukar kunna gå ner tillsammans med tunnbröd, potatis, lök och cream fraiche. Sista gången jag åt detta var i November 2009, då min syster från USA var hemma på besök.


Semestern 2010 åkte vi Höga kusten och där hittade vi Världens enda Surströmmingsmuseum, om det och lite annat kan du läsa här.


Nu blir nog min kära syster, där borta i  LA både avundsjuk och sugen.
Kräftskivor är det i många stugor nu till helgen, även i vår stuga, där sönerna ska kalasa på dessa delikatesser, tillsammans med kompisar.
Själva åker vi till goa husbilsvänner på kräftskiva.





6 kommentarer:

  1. Vilken bra present med nykokta, röda, goda kräftor...
    Surströmming... njae... har bara smakat en gång och det var väl... hm sisådär...
    Tack för länken till det gamla inlägget - kul att läsa... tänk att de litade så mycket på folk att det var självbetjäning :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Ooh va smaskigt det ser ut!
    Vi får nöja oss med Hakkeböf!

    SvaraRadera
  3. Perfekt present! Och nog är det gott alltid både med kräftor och surströmming. Fast jag blir förskjuten hemifrån om jag skulle gå sta´och öppna en "suringsburk" ;)

    SvaraRadera
  4. jaaaa, nu blev jag avundsjuk igen!!! Herregud, är det inte kantareller så är det surströmming eller kräftor den här tiden på året. Och alla 3 tillhör mina topp favoriter :)

    SvaraRadera
  5. Vi älskar också kräftor och har ätit en hel del av den varan i helgen! Surströmming förstår jag mig däremot inte på, men jag är ju iofs skåning från början, så det känns som en ganska exotisk företeelse för mig... ;)

    SvaraRadera
  6. Vi håller med om att det är riktigt avundsvärt. Men en fin present må vi säga. Grattis, grattis från oss. Vi har varit på barnkalas istället för kräftskiva och sånt härligt. Har också varit barnvakt en del, så då hinner man knappt läsa några bloggr alls. När kvällen sedan kommer sitter man och nickar och orkar inte läsa något på datorn. Men många goda skratt har vi fått de senaste 4 dagarna. Det gör också gott. Nu ska vi försöka att läsa ikapp och skriva lite om våra upplevelser också. Ha det så skönt på födelsedagen och vi skickar en stor grattiskram från oss alla 3 M

    SvaraRadera