lördag 28 juli 2012

Tekniken går framåt

Tänk vad mycket prylar man ska ha numera, i varje land ska det vara en ny internetsticka. Så här ser min väska, en gammal picnick-väska,(här skulle besticken sitta), för internet mm ut. Det gäller att hålla reda på vilken som hörde till vilket land. 
Ja så var de förr, nu kan man, om man har en olåst telefon, sätta i kontantkortet för internet i telefonen och använda den som en router. Något vi ska testa i höst.



Ny router för båten, bilen eller husbilen skriver CC om, USB-routern är liten som en tändsticksask och ska vara lättplacerad. Du kan läsa mer om den här.

family

Ja tekniken går fram, men något som inte går att göra något åt är vädret.
Ingen har väl undgått att vi haft värmebölja i södra Sverige och det har alla semesterlediga och vi andra njutit av.
Värmen ca +20 gr i dag på morgonen finns kvar, men solen har inte lyckats visa sig. Nu kom det ett välbehövligt regn i stället. 


Vi kunde knappt se till stan för det var ett riktigt skyfall. En som i vår familj gillar det är min "gube", som nu kan se på OS och inte behöver han vattna i trädgården heller. :)

Gårdagen bjöd på underbart badväder, och flickorna låg i vattnet mest hela tiden.


Badstanden i Prången (Ulricehamn) var full av soldyrkande och badsugna semesterfirare.


Idag ligger stranden tom.


De som nu har slut på sin semester har i alla fall fått en sista fin vecka med värme som kan jämföras med södra Europa, även vattentempen steg till hela +22 gr inte illa för Svenska sjöar.
Eftersom det är regn idag så har jag tänkt baka lite, man får ju passa på :)


4 kommentarer:

  1. Du har verkligen blivit proffs på routrar. Smart ide att använda picknickväskan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu "delar jag ut" så Ingemar också kan gå in på internet.

      Radera
  2. Det var ju en kul idé det där med picnicväskan. Vi har inte fullt så många, men vi har ju inte varit ner till Spanien med husbilen ännu. Får.hoppas det kommer att finger den här vintern. Men hu, så bortskämd man blivit att ha bra förbindelser. Vi stod på Torsö på vägen hem från Skåne och då fanns ingen som helst mottagning. Vi gav upp att gå ut och leta platser och tog "ledigt". Vi hade lite mulet i morse också, så vi passade på med stortvätt (lakan efter förra veckans besök bl.a.).tänk när man kommer hem igen, då skll det jobbas för fullt, blev inget regn istället kvavt och kvalmigt, blir säkert åska senare ikväll. Så Mats tvättade hela husbilen och jag manglade alltefter tvätten blev torr. Så fortsatte det med allt möjligt, men det är gjort, det är skönt. Ha en skön kväll. Kram 3 M

    SvaraRadera
  3. Det låter spännande det där med kontantkort. Men hur länge räcker pengarna? När jag frågat alla tänkbara personer, även de som jobbar med internet på Telia, har dessa sagt, att innan datorn ens startat upp är pengarna slut. När vår måg var hemma och med oss ut i husbilen förra helgen sa han, "varför kör du mobilt bredband, du har ju det i din iPhone bara genom att göra fildelning". Visst det gick ju klockrent direkt. Nu spar jag cirka 135:- kr i månaden på att inte ha detta. Själv stannar jag aldrig någonstans ute i Europa om jag inte har bra tillgång till wireless wifi. Nu kanske jag kan få nya tips av er? Ser fram emot att höra från er. Mvh Matts

    SvaraRadera