lördag 7 juli 2012

På mullvadsjakt

Vi har hela våren haft stora problem med mullvadar, de gräver fullständigt sönder vår gräsmatta, både under vintern och på våren/sommaren. Har försökt med nästan allt, fällor, karbid, vitlök, surströmmingsspad, vägsalt... ja jag vet snart inte vad vi inte har försökt med.
Så fick jag tips från min syster i USA en sida om en fälla som jag inte sett tidigare. Vi beställde 2 st för 180 kr inkl frakt. I Sverige kostar de 100 kr st + frakt.

   
Bilden lånad från internet

Det finns också en svensk sida, den kan du läsa här.
När vi kom hem förra helgen hade vi fått fällorna och nu skulle de prövas.
Det gick inget vidare till att börja med, men idag satt den där, äntligen en fälla som funkade. Nu hoppas vi på att kunna ta de andra också. Att det finns fler har vi sett i grannens trädgård.


Tyvärr så tycker jag synd om dem, för de ser så fina ut, men skadar vår trädgård så mycket. Nu vet vi att dessa fällor fungerar i alla fall.
Nu blir det mullvadsjakt.

6 kommentarer:

  1. Vad bra att det funkade. Visst är dom söta men det är ju små möss med. Jag har sett högarna, kommer du ihåg när vi hällde ner surströmmingsspad.....det hjälpte inte heller så det här verkar vara mest effektivt.

    SvaraRadera
  2. Inget kul med mullvad - har inte några här som tur är, men vet hur de kan ställa till det... hoppas du lyckas fånga dem nu :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Skönt att ni fick fast en, men riken är väl att det är flera. Det är inte klokt vad de kan ställa till de där odjuren. Och fort går det. Vi har vänner nere på Österlen och de har ett elände med dem. Massor av jordhögar på hela gräsmattan. De har köpt några elektroniska grejor som de kör ner i backen som ger högfrekventa ljud ifrån sig. De tycker det har hjälp en del ,en det låter som någon håller på och ringer, vi brukar skoj och fråg om de har telefonkontakt med dem. Men minskat har de, för numera är det inte lika många jordhögar längre. Det konstiga är ju att man inte ser de här djuren, men mn kan sitta och se hur en jordhög växer till ig. Molly hör dem väl och blir tjurig och vill gräva i marken, men får det inte. Lycka till med mullvadsjkten! Hoppas ni vinner slaget! Kram 3 M

    SvaraRadera
  4. Mullsorkar och Mullvad är mina fiender nummer ett i min trädgård. Jag matade dem i höstas med små tunna plastpåsar fyllda med rivna morötter blandat med råttgift. Jag har bara sett små spå av dem efter detta. Jag har en sorkfälla från Fiskars Garnden som ligger oanvänd. Ett annat sätt är att göra som en god vän gjorde, hon stod och vaktade gräsmatten tills det började röra på sig. Då slog hon ned en spade och fick upp en död sork.

    SvaraRadera
  5. Så bra att fällan fungerade för det ju inte roligt att få trädgården söndergrävd. Min kusin gjorde på samma sätt som Matts beskrev sin vän, ovan, fast han använde yxa och det fungerade inte ;) Lycka till med jakten

    SvaraRadera
  6. Förstår att det måste göras! Men jag har också lite svårt för det där... har liksom en tendens att tycka att alla djur är söta. Men det är ju inte kul när de förstör...

    SvaraRadera