onsdag 6 juni 2012

Vinterns hemresa bokad....men dyrt blev det.

Vi tillbringar vintern i södra Europa, som så många andra svenskar, som liksom vi, inte heller gillar våra kalla vintrar. En sak som jag tycker inte fungerar söder ut är Julen, jag får ingen julkänsla där nere i "värmen" och det vill jag ha. 
Att prata Jul nu, när sommaren står för dörren, känns lite konstigt kanske, men nu är det så att vill man åka hem till julen måste man vara ute i god tid om man vill ha en hyfsat billig hem och återresa. 
Varför vill vi då hem till snö och kyla? Jo till det kan det finnas många anledningar, för utom att fira jul, t.ex saknaden av barbarnen, kolla hus och räkningar, få 45 nya rese-försäkringsdagar (det kostar en del att ta extra reseförsäkring) ja det finns säkert fler anledningar. 
I går var jag in på Internet och kollade på vad den billigaste resan, runt 15 dec och tillbaka en månad senare, skulle kosta. Norwegian  låg på ca 2842 kr t.o.r.för 2 pers. Ganska bra pris tyckte jag, men så tog också en titt på Ryanair
Säga vad man vill om Ryanair, men deras priser slår man inte. Vad sägs om 350 kr t.o.r 2 pers. Bara att åka till Göteborg med bil kostar ca 270kr t.o.r 
Vi har åkt med Ryanair tidigare och tycker det är helt ok, om man ser till vad man betalar.
Så nu är julresan bokad, billigare kan det nog inte bli.



Från sol och vackert väder.....


....hem till snö och kyla.


Det gäller att vara ute i god tid :-)
OBS!!
Nu måste jag göra ett tillägg...tyvärr! Det var inte alls så billigt som vi trodde snarare tvärt om. I går när jag bokade stod allt i SEK dvs svenska kronor. Kollade flera ggr och det stod i kr. Idag när jag ska skriva ut bokningen så är det plötsligt i EURO med andra ord 3000 kr dyrare. När jag försökte boka på natten funkade det inte med VISA. På morgonen provade jag igen och då med MasterCard och då funkade det. Kan ju vara så att jag då inte såg att det stod euron då. Ja ja nu är det i alla fall bokat och går inte att ändra....men nästa gång blir det med Norwegian tror jag.


10 kommentarer:

  1. Känns lite konstigt att tänka på julen nu, men säkert bra att vara ute i god tid!

    SvaraRadera
  2. De va billigt Maggan. Vad säger du om en Limpa Prince för 35:- Det är oxå billigt!
    Grattis att ni har bokat biljett till Hjulen.
    Hls från anonyma Kurt.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker verkligen att det verkar smart att åka hem över julen, vi har också tänkt på det som ett alternativ om vi ska övervintra. Det som kan strula till det för oss är att vi då måste även ha en katt och en hund med oss men det kanske kan funka?

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen billigt! Ja det gäller att vara förutseende - och julen är ju speciell :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Det där med de nya försäkringsdagarna hade vi inte tänkt på, men tack för påminnelsen. Vårt problem är ju att Molly är för stor för kabinen och vi vill inte sätta henne i lastutrymmet för resan. Men julen har vi ju sagt upp oss från sedan ett tag, så vi får se hur det blir. Det vore skönt att komma iväg ändå, vi måste nog bestämma oss snart. Vart ställer ni kosan i år? Blir det Spanien igen? Vill nog vi till Spanien alltså. Det var dock väldigt bra priser du hittat. Hoppas vi ses snart! Kramar 3 M

    SvaraRadera
  6. Pinsamt det där med Ryan, men vi har hört så mycket negativt om dem, så det förvånar inte. De tar ju betalt för platsreservation, bagage, mat och toabesök. Så det blir inte alltid så billigt som man tror, tyvärr. Ledsna för er skull, men hoppas ändå att det löser sig till det bästa. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  7. Känns lite konstigt att planera julen redan nu, men det gäller ju att planera lite om man ska hem som man tänkt, utan att det kostar "skjortan" . Ha det gott och njut av den svenska sommaren (vart den nu är....)

    SvaraRadera
  8. Grattis Maggan för att du tänker på Hjulen.

    SvaraRadera
  9. Känns lite tidigt med jul, men snart vänder det. Ha dé!

    SvaraRadera
  10. Maggan? På norgeflyget får du mer vingar för pengarna.

    SvaraRadera