onsdag 27 juni 2012

Vi upptäcker Lillvik och Mårbacka


Många hus åker man förbi när man är på resa genom Sverige. Jag tyckte den här ladan var kul, ni ser väl "gubben"?


Nu bar det iväg genom Dalarna igen, det finns en hel del sjöar där vi åker men också mycket skog. Skogen som oftast består av tallskog är så vackra, helt annorlunda mot våra skogar på hemmaplan.


Genom Ullas blogg fick vi tips om en plats som verkade intressant. Vårt namn är ju Lillvik och vi blev så nyfikna när Ulla visade den här skylten. Dit måste vi ju bara åka. Platsen ligger efter väg 45 mellan Stöllet och Torsby.


Lillvik är ett taget namn, av Ingemars far och syskon, som bodde på Lillevik i Äspered mellan Borås och Ulricehamn. Därför blev vi ju nyfikna på den här platsen. Det visade sig att det även fanns en väg döpt till Lillviksvägen.


Några gubbar jobbade i närheten och vi frågade varifrån namnet kom? Det var den här stugan, som hette Lillvik, och därför fick även stugbyn det namnet.


Lillviks Stugby låg tvärs över vägen och det finns att läsa om den här.


Efter det besöket for vi vidare ner mot Sunne. Ingemar har aldrig varit på Mårbacka så nu tog vi vägen dit för att få lite mer historia på vår resa.


Vi kom lagom till att vara med på sista guidade turen för dagen. Det kostade 90 kr/pers och 20kr för att besöka omgivningen utanför och den utställning som fanns i ladugårdsbyggnaden.


Det var mycket intressant att höra historien om Selma Lagerlöf och hennes familj och uppväxt. Jag kan verkligen rekommendera ett besök där.
I trädgården fanns en massa blommor, de fick mig att fundera på min egen trädgård och bli sugen på att ta en titt hos vår egen trädgårdsmästare hemma. Många tips och ideér fick jag.


Och namnet på den planta jag tog hos sonen i deras trädgård, en Vallört. Enligt sonhustrun ett "ogräs", men jag gillar den blå färgen, hoppas bara den klarar resan hem.


Den blå färgen fanns också i mängder efter vägen ner mot Kil, i form av lupiner, hela vägrenen var blåfärgad.


Jaha... så är det det här med fotboll :-( vi fick stanna i Gullspång, så Ingemar kunde kolla om det gick att få in en kanal.....för missa matchen ville han inte. Det stod flera bilar här och vi hann med att njuta av solen en stund, innan matchen började.
Och jag passade på att skriva här på bloggen.....


.....för i morgon är vi hemma igen och då blir det mullvadsjakt!!

6 kommentarer:

  1. Vi åker till Dalarna i morgon bitti. Hoppas på god jakt! // Lillan

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig tur. Kul att utforska och härleda namn. Ha dé!

    SvaraRadera
  3. Din vallört ser ut som "gurkörten" bladem är lite ludna, smakar gurka och de blå blommorna går att ha i sallad och även så kan man kandera dem. Det blir rätt så höga plantor om det nu är den jag tänker på

    SvaraRadera
  4. Kul att hitta sitt annorlunda namn. Vårt flicknamn Thunå finns ju inte många av i Sverige men här är det ganska vanligt att heta Thuna och det hade jag inte väntat mig.
    Det ser ut som om ni har riktig tur med vädret för varenda bild andas Svensk Sommar för mig. Härligt!

    SvaraRadera
  5. Skall bli skönt att komma hem imorgon. Kommer inte att deltaga på jakten imorgon eftersom jag måste vila upp mig efter resan. MVH Kurt.

    SvaraRadera
  6. Snacka om snabba turer och så hinna med och snickra också. Himmel vad duktiga ni är och så underbara med era "ungar"". Men det har ni ju hört förut. Det var ju för kul med det här med namnet, läste det också på Ulla och Torgnys blogg och blev förvånad och tänkte att det är säkert intressant för Maggan och Ingemar. Det var det ju också. Det blev flera kommentert på förra inlägget för vi kom inte ihåg att vi skrivit, och blev så förVånade när vi såg dubbelt från oss och tror att vi är helt förvirrade. Det kanske vi är på grund av husbilssbstinens, vad vet vi, men nu är vi faktiskt ute på Öland, äntligen. Det är så skönt och välbehövligt. Har stått 1 natt i Stora rör och tar en till här, sedan upp till Kårehamn ett tag. Har varit lite lat med bloggandet, men återkommer. Kramar 3 M

    SvaraRadera