tisdag 20 mars 2012

Pompeji dag 1

En sådan tur vi hade som träffade på polisen....inte var dag man säger så. Camping Pompei ligger mitt emot ingången till Pompejis utgrävningar..... alltså gångavstånd.
 GPS N40°44´46 E014°29´07 Bara att gå över gatan.




Vi packade en väska med kaffe och mackor och lite frukt sen gav vi oss iväg för en långvandring 2000 år tillbaka i tiden. 
Vid biljettexpeditionen ville de ha våra pass, men de låg på campingens kontor. Ingemar visade sitt körkort, men jag hade inget med mig. Han litade på att jag uppgav rätt ålder så vi fick våra biljetter....och de var gratis :) Kan det bero på att vi är över 65? Vi hade läst att det kostade 11€ oavsett ålder. 
Sen började vandringen som tog oss över 4 timmar och då hade vi bara hunnit med 1/3 del.
Jag hade ont i mina fötter och rygg och Ingemar var hungrig så vid 3 tiden var vi tillbaka med massor av kort och film och mycket historia. Lägger in några av de 200 bilder som jag tog idag.



Ingången till utgrävningarna.
 


Ingemar testar övergångsstället, det syntes tydliga spår efter kärrornas hjul 


Teatro Piccolo  

I dessa kärl hade man vin.  

Många vackra målningar fanns på väggarna.









Nu var det dags för en fikapaus. 
På väg mot Amfiteatern växte de största tallar jag sett, de måste vara flera hundra år.



Ingången dit var enorm, och man förundras över deras byggnadskonst.
 

Stenarna på vägen in ligger exakt inpassade i varandra.


Barer fanns det gott om.  

Här en bar till för utskänkning av varma drycker. 




Vatten fanns i kranarna.



Vesuvius i bakgrunden av det stora Forum.


Rester av de enorma pelare som fanns här. 
Statyer fanns också och här står Apollo. 

Det är inte lätt att försöka lägga in bilder, man har alldeles för många att välja på. Det här var en del av det som fanns och många foton finns i den bok man kunde köpa där, på svenska. 
Vad vi har förstått så hade de både vatten och avlopp, fantastiska badanläggningar, med bad i både kallt och varmt vatten. I morgon kommer del 2 för nu ska vi sova så vi orkar gå i morgon.
Klicka på bilderna så blir de lite större.

4 kommentarer:

  1. Spännande! Dit skulle jag verkligen vilja komma vid tillfälle.Ser ut att finnas väldigt mycket som finns bevarat, när man ser era bilder.

    SvaraRadera
  2. Härligt syrran, du vet att det här är en högtidsstund för mig, tack för alla bilder. Jag vet hur svårt det är eftersom jag själv tar hundratals bilder varenda gång vi är ute på nåt särskilt och det är så svårt att välja, men du gjorde det jättebra!
    Nu ser jag fram emot dag 2 :)

    SvaraRadera
  3. Så välbevarat det ser ut. Verkar som ni har tajmat erat besök bra, med tanke på att det inte är med så mycket folk på bilderna. Ang inträdes avgiften så har vi varit med om det också att Jakob har gått in gratis. Över 65, men det är inte alltid, som dom upplyser om det, man får fråga. Ha en fortsatt spännande dag.

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk upplevelse. Förstår att du längtat efter det här. Men det är ännu mera enormt än vi kunde föreställa oss. Ha en lika mysig och spännande dag imorgon. Ser fram emot att läsa om det. Kramar 3 M

    SvaraRadera