fredag 30 mars 2012

Del 1 Vandringen till "slottet" i Marostica

I går kväll var det så varmt ute +26 gr, så vi tog en promenad in till centrum, som låg bara 200 m från vår parkering. En mysig liten stad. Här skyltas med  schackspel och chokladägg





Tyvärr så var torget under renovering så vi kunde inte ta några kort där, men vi hittade en toalett och där ett handfat i sten. Lägg märke till hur kallt och  varmt vatten reglerats med pedalerna under handfatet.


"Slottet" i kvällsbelysning.


Vid halv elva var vi klara för dagens utmaning...vandringen upp till resterna av "slottet" på höjden i Marostica. På kartan kan ni se den gröna sick-sack vägen vi ska ta oss upp för.


Stenbelagd och brant var det.


Vila behövde vi flera gånger.


Vackra blommor växte överallt, det här är en Iris tror jag.


Det var varmt och vi hade tagit på oss lite för varma kläder, men vem hade räknat med +25 gr på fm.


Vatten fanns men då var vi nästan uppe.



Utsikten var jättefin, men vi rekommenderar inte, att gå den här leden upp om man har ont i sina ben, det var väldigt påfrestande för vader och knän.


Porten in var pampig och det kändes skönt att vara uppe.



Utsikten hade varit jättefin om det inte varit soldis.


Det fanns inte mycket kvar av "slottet" men en restaurang om man var hungrig. Vi hade med eget fika, som vi passade på att njuta av här uppe.


Ner valde vi att gå vägen och den var minst lika brant och kurvig, men med slät asfalt. Det tog oss 45 min upp, fikarast och sedan ner tog det oss  också 45 min, sammanlagt 2 timmar för den här promenaden.


Nu har vi fått motion så det räcker för ett tag. Tyvärr så har jag fått problem med mina tänder igen, bryggan håller på att lossna, tur att vi är på väg mot Sverige även om det dröjer innan vi är hemma, jag får väl leva på mos och soppor så jag slipper tugga.
Nu styr vi mot Österrike och Resia och fortfarande varmt, mer om det i del 2.



1 kommentar:

  1. Fantastiska bilder som är väldigt medryckande, som vanligt, ni skämmer bort oss. Bra gjort att klara den vandringen. Jag hade nog fått avstå från den även om jag utsätter mina reumatiska ben för tuffa övningar ibland. Man måste ju visa kroppen vem som bestämmer. Den där toaletten och handfallen var ju riktigt annorlunda och kul. Var försiktiga i alperna..vi fler efter vägen skön helg! 3M
    Ps. En del av bilderna kom inte upp ds.

    SvaraRadera