söndag 11 december 2011

Marknader och Chinabazarer

I går blev det inget skrivet...det var ju nobelfesten och den såg vi på hos våra kompisar, så det blev en sen kväll.
På lördagen skulle de ut och spela golf och då passade vi på att åka på marknader, i jakt på lätta julklappar. Visserligen har vi redan köpt en del, men det saknades fortfarande ett par stycken, sen är det alltid kul att se om de har något som inte funnits på nån annan marknad. Den första marknaden låg bara några km från Alcázares, Los Pacheco N 37°44´23 W00°57´19 en ganska stor sådan där vi hittade en av julklapparna.
Vi for sedan några km till, mot  Los Narejos N37° 44´40,9 W 00°49´42 det var i sista minuten för klockan var ett och då stänger dom. Här hittade vi dessutom en bra plats att nattparkera på, nu var det inte tänkt att göra det idag , men bra att veta till en annan gång.



Idag hade vi också behov av att tömma och fylla vatten, så vi vände nosen mot Cartagena och en stpl som vi hittade på den här sidan.


På vägen dit fick vi se en tomte, som hade tagit sig upp för fasaden och kikade in i fönstret. Kan ni se honom?



Här nere finns egentligen inga naturligt växande träd, alla är planterade, här har man planterat massor av tuja, "granar" och liknande, som man format till, de delar vägbanorna och mellan dessa är det promenader för gående.


Vi hittade fram till Cartagena stpl N 37° 36´54  W01°00´20 som låg bredvid en bensinstation. Jag kan inte rekommendera den som övernattning, såg väldigt trist och tråkigt ut. Dessutom med mycket trafik på gatan intill, men billig service 1€ för tömning och vatten.



Vi återvände till La Serena Golf Resort och resten av kvällen ägnade vi åt Nobelfesten via TV. Tack Ulla och Torgny för ressällskap och trevlig samvaro vi ses nästa år :-)

Söndag den 11/12

Idag tänkte vi röra på oss igen. Åkte norr ut mot San Javier, vi hade sett att där också fanns en marknad på söndagar, nu var vi så sena, de hade redan stängt, men det gjorde inget för bredvid fanns en Chinabutik och jag kunde ju inte låta bli att ta en titt. Hittade hårfärg och mera garn så nu ska här stickas var eviga dag, kanske det kan bli någon julklapp till någon där hemma.
Vi fortsatte mot Dehesa de Campoamor för att se om där fanns någonstans att parkera. Det ända vi hittade var en minirondell !!



Alltså ställde vi in vår "Berit" på vår vanliga plats La Pinet på gatan, och här var det många husbilar, både nya och gamla svenskar, tyskar och holländare.


Vädret idag har varit varierande mulet, lite regnstänk och så sol så klart ca +10° i morse och + 19,5° vid fyra tiden. I morse var det dags att skriva ut våra boardingkort från datorn, så vi kan flyga hem om en vecka, nedräkningen har börjat :-)

4 kommentarer:

  1. Tack själva för trevligt sällskap.....vi ses på det nya året

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Maggan såg du mig när jag satt bredvid Hans Majonäs Honungen i Blå Hallen.
    Nej, naturligtvis inte för att Kungen ringde mig på kvällen den 9 dec.och frågade om jag skulle ställa upp. Tyvärr, sa jag till Hans Majonäs, för att eftersom inte min vän Madeleine skulle vara med så tackade jag nej.
    ( Han brukar alltid ringa den 9 dec på kvällen för att höra hur jag vill fira min födelsedag)
    Hls från anonyma Kurt.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder ni lägger in,visst vore det underbart att få varit där o sluppit undan
    vinter o snö som kommit,bara till besvär !!!!
    Njut er sista vecka där innan ni kommer hem över
    jul o får uppleva det svenska vädret !!!
    Inte mycket att skryta över !!!!!
    Ha en trevlig hemresa.....

    SvaraRadera
  4. Hallo japp såg tomten. Kul!
    Vad ska man säga, trevligt och varmare och skönare än här må jag säga. runt +1 grad på kobben och grått och murrigt. Trevlig lucia i morrn.

    SvaraRadera