söndag 5 juni 2011

SM och upptäcksresan genom Östergötland

I helgen var vi på SM i Dans.... massor av folk och varmt. Vår klubb satt samlade på läktaren, klara med skramlande burkar och pompoms. Någon bild på vårt dubbelbuggpar eller andra dansare har jag inte ännu eftersom jag skötte filmningen. Barnbarnet Anna med danspartners gick till final och slutade på en 5:e plats. Ett juniorpar från vår klubb blev 3:a i Boogie Woogie. Även här på tävlingen fanns ett "greenroom", där de dansande blev intervjuade i väntan på resultaten. Det verkar vara populärt det här med "greenroom". Efter fredagens uttagningar hade många passat på att duka långbord på campingens "vägar" och vädret visade sig från sin bästa sida. Andra, som inte orkade sitta i hallen, passade på att njuta av det nära 30 gradiga värmen. Efter finalerna var det dags att göra sig i ordning för banketten, som var på Borgen i Folkets Park, Norrköpings anrika dansställe, som är återuppbyggt 2005 efter en brand. En trevlig helg med alla Buggisar från Dansklubben Buggie. Och vi kan inte klaga på vädret för det var kanon. Söndag Sovmorgon!!! Vi tog det lugnt och passade på att njuta av solen en stund innan det var dags att ge sig iväg från campingen. Vi hade tänkt köra hemmåt och passa på att se lite av Östergötland. Vi tog en liten och krokig väg mot V Husby, som går mellan E4 och E22, fortsatte ner mot Björsäter. Krokigt var det och backigt och smalt och de enda vi mötte var MC åkare, dom gillar också sådana här vägar. Vid St.Kinäs hittade vi ett loppis och jag blev 20 kr fattigare på 2 små ljuslyktor. Det finns många små sjöar i Östergötland och vid en sådan stannade vi och fikade. Perfekt plats för en eller två husbilar. Från Björsäter fortsatte vi mot Åtvidaberg, även här småvägar. Vi kom till Bersbo som varit ett gammalt gruvsamhälle, där man förr bröt kopparmalm, spår av brytningarna fanns kvar samt ett litet museum. Vi fortsatte mot Åtvidaberg och såg en skylt om kaffestuga, den fick också ett besök om än i sista minuten, öppettiden var mellan 11-17 och vi var där 16.45 Kaffestugan ligger i anslutning till Adelsnäs slott. Nedanför kaffestugan växte det en massa blåa blommor, som jag just nu inte vet namnet på, men vackert var det. Vi fortsatte mot Kisa och vidare väg 134 mot Österbymo. Hittade en rastplats där det redan stod 3 husbilar och vi fick också plats. Vacker utsikt mot sjön.... ....och på andra sidan hade ett Svanpar sitt revir. I morgon fortsätter vi utforska resten av Östergötland och sedan delar av Småland innan vi är hemma i Ulricehamn. Sverige är så vackert vid den här årstiden.