söndag 22 maj 2011

Cykeltur och Åsundsholms Golf & Country Club

Vid 10 tiden idag fick Ingemar med mig ut på en cykeltur efter gamla banvallen mot Borås. Ingemar hoppades att få se Storlom i Röstesjön. Vi tog med oss en fika för det finns bord och bänkar vid sjön. Det fanns mycket blommor efter vägen, kabbelekan i diket lyste guldgul. Man tror att banvallen plan men jag kännde i mina ben att det går svagt uppför. Efter ca 4 km är vi framme vid Röstesjön. Det smakade gott med en fika och underhållning fick vi av fåglarnas kvittrande. Tyvärr såg vi inte till någon storlom. På väg tillbaka plockade vi lite liljekonvaljer, de brukar vara färdiga till mors dag. Även smultronblom fanns det gott om. I hagen gick hästarna och lite längre fram hade korna vaknat till.Banvallen är rak men vi fick veja för en del tjälskador, som blivit efter den kalla vintern, . Här hittar vi rödbläran i diket. När vi närmade oss bebyggelsen igen så möttes vi av en ljuvlig blomdoft....syrenerna håller på att slå ut....synd att det inte går att lägga in doftkort....då hade alla kunnat få njuta av denna underbart doftande sommarblomma, som också påminner oss om att snart är det skolavslutningar. Vid halvtvå var det dags att sätta sig i bilen för att åka och avnjuta den lunch/middag, vi hade tänkt oss den 17/5. Jag har bott här i Ulricehamns i 41 år men aldrig besökt Åsundsholms herrgård.tidigare..lite dåligt tycker jag. På slingriga grusvägar hittade vi i alla fall dit. Ett härligt bord med massor av god mat stod dukat i hallen. En fin utsikt har man också över Yttre Åsunden.En golfbana finns i anslutning till herrgården. Mätta och belåtna fortsatte vi utforska omgivningen, och då kom vi förbi Sjöred som ingår i Birgit Sparres romaner om Gårdarna runt sjön. Det finns mycket i vår närhet som är både sevärt och intressant, kolla själv i din närmaste omgivning. Sverige är fantastiskt vackert särskilt nu på våren då grönskan är skir och alla blommor som blommar. Det blev en fin tur runt sjön Åsunden som jag kan rekomendera.

1 kommentar:

  1. ni kunde fortsatt en bit till med cyklarna mao. till oss. jag har bott i ulricehamn i HELA mitt liv och har inte varit på åsundsholm. kanske blir det en tur dit.// Lillan

    SvaraRadera