tisdag 15 mars 2011

Vidare mot Porto Covo

Tisdag den 15/3 -11

Idag fyller Ingemars yngsta syster år och vi skickar ett stort GRATTIS till henne. Det får bli med en blomma som vi tror är en typ av Engelsk (vild)pelargon.I morse kunde jag äntligen få duscha. Vi drog på värmen för fullt och då blev det så varmt vatten att det gick. Man får väl experimentera lite :-) Sen var det dags att utforska kusten upp över. Vi åkte in till Praia Furnas N 37°43´08,4 W 08° 46´59,2 där blev det kaffepaus. Här stod ett par bilar dock inga svenskar. Fin utsikt mot Vila Nova de Milfontes. På andra sidan såg vi några husbilar och nyfikna som vi är så for vi dit. På dom större parkeringarna var det uppsatt höjdbom ….så där kom man inte in, men det gick att stå utmed gatan på P-plats från/mot fyren. En rolig rondellgubbe i plåt eller någon annan metall stog där. Stranden nedanför var fin, lägg märke till vågorna som korsar varandra, nästan som på Skagern. Vi stannade inte så länge utan fortsatte kustvägen mot Porto Covo.Här skulle finnas tömning av toan …..men det hittade vi ingen, däremot flera platser att stå över natten på. Den här var en större grusplan, men där är nog i vanliga fall en höjdbom, nu var ena delen borttagen. N 37° 51´20,3 W 08° 47´37,6 Utsikten är inget man tröttnar på, och små vikar med sandstränder och i bästa fall trappor att ta sig ner på. På vissa ställen ska man akta sig för att gå, även om de satt upp staket.Vågornas framfart är det inte bara vi som gillar att beskåda, vi har märkt att det gör även portugiserna, som kan se detta skådespel när som helst. Vi tog en tur på stranden.... .....och naturligtvis hittade vi en del roliga snäckor jag kallar dom för kineshattar för dom liknar det.(Tomas jag kommer att ha massor med hem) Stranden var lika fin som alla andra, den här sanden hade jag velat ha hemma i vår sjö. Ingemar gillar vågorna ...jag gillar höjderna. Det blev att vi stannade kvar här i Porto Covo och vi hittade (efter att ha frågat en holländare) var man kunde tömma sin toa. I en brunn naturligtvis. N 37° 51´17 W 08° 47´35,9 (inte riktigt exakta koordinater för vi stod på andra sidan vägen). Som synes av bilderna så har vädret varit soligt, mesta tiden, och lite blåsigt och ca +15° Ja vi kommer inga långa sträckor, men vi ska ju vara tillbaka till Rogil på onsdag nästa vecka så vi har ju tid på oss.

5 kommentarer:

  1. Ni ser alltid ut att hitta dom bästa platserna. Det hade varit kanon om ni hade kunnat göra en sammmanställning av platserna på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Superfina bilder igen! Helt fantastisk natur även om palmerna verkar mer sällsynta nu. Bilden på "lagunen", lilla stranden sedd ovanifrån hase varit perfekt att ligga vid på sommaren, förhopningsvis ha för sig själv =) Ja stränderna ser ut att vara av världsklass utan tvekan med den fina stranden och det klara vattnet och vågorna! Precis vad jag tidigare hört om Portugal :)

    Tänk...ni kanske vänder bilen och kör tillbaka när ni kommer så långt upp att kylan tränger på och grönskan börjar avta, hehe. Ha det fortsatt skönt! P.s. Dvd:n har kommit och jag har sett den :)

    SvaraRadera
  3. Thomas o Annicatisdag, 15 mars, 2011

    Engelsk pelargon precis 2 sådana gav jag min fru idag.Vilken natur det verkar att vara i Portugal! Hoppas ni ni får sprutt på varmvattnet snart Ha de gott!

    SvaraRadera
  4. Och jag som trodde det var ogräs och drog bort dom!! Inget ont sagt om ogräs på födelsedagar när det är så här fint :-)
    Jag håller med Tomas.....ni vänder nog bilen när ni möter kylan haha....eller så är ni smarta och väntar tills det blivit varmt!
    Tack förresten för fågelnamnen på min blogg. Om man nu ska leka fågelskådare som jag gjorde, så är det ju mycket roligare när man vet vilka dom är!

    SvaraRadera
  5. Oj vilka fina bilder - igen! Vågor och det turkosblå vattnet är härligt! Snäcksamlingen vill jag inte sätta fötterna, men vackert att se på. Ha dé!

    SvaraRadera