onsdag 23 mars 2011

Födelsedag och Solpanel

Onsdag den 23/3 -11

Vaknade redan kl 6.45 av en felringning på Ingemars telefon. Försökte somna om men det gick inte, vi skulle ju upp kl 8.00. Solig morgon igen.....börjar bli tjatigt :-)...men ganska skönt ute. Kommer nog att sakna värmen här nere. Idag fyller en av våra söner år och vi skickar ett STORT GRATTIS Stefan på födelsedagen. Ska bli kul att ses i sommar.

Drog iväg strax efter nio, vi ville vara i tid. Det hade vi inte behövt, för som vi lärt av Anna och Jan så är punktlighet något som portugiser inte vet vad det är. Vi fick vänta till 10.45 då kom han och vinkade in oss. Efter 1,5 tim var allt klart, ut med bilen och testa om solen laddade….hurra det funkade jättebra. För hela kalaset, solpanel, regulator och arb, betalade vi 664€. Här är koordinaterna till FF Solar N 37° 20´51 W 08° 47´43 om någon skulle vara intresserad, men det är klart då måste ni åka ner till Portugal.Nu var det dags att vända näsan mot norr dvs hemåt. Vi har flera gånger sett träd med mängder av vita blommor och undrat vad det är för frukt, inte förrän nu fick jag en bild.Även en annan sorts gula blommor växte det fullt av, vi trodde först det var mimosan men vid närmare anblick så var det inte samma blommor. Helt plötsligt bromsade Ingemar in och svängde av vägen…..en Michelinverkstad !! Han vill ha nya däck på bilen, tyvärr så hade de inte den storlek vi skulle ha.När vi kom närmare Vila Franca, en bit från Lissabon, då blev det kö för första gången sen vi i höstas åkte genom Tyskland Inte gick det fort, vi blev sinkade med 35 min. Här ser det lugnt ut, men han var inte ensam, inte mindre än 3 poliser stod i rondellen och försökte få ordning på trafiken, som var värre än det ser ut här.Ett lilablommande träd fick mina ögon syn på när det blev rött ljus. Undras vad det är för frukt för det ser inte ut som äpple, mera som körsbär, men det tror jag inte det är, det är bara blommor över hela trädet.Det hann bli mörkt innan vi kom fram till ställplatsen i Obidos N39° 21´22 W 09° 09´25 här finns vatten och toatömning samt en intressant stad som vi ska titta på i morgon. Vädret idag mest sol och ca +20°

3 kommentarer:

  1. Rackarns vad underbart det låter! jag är inte bara lite avis, jag är MYCKET avis!!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle satsa en femma på att det lila är Judasträd. Jag såg att "våra" Judasträd börjat blomma. De blommar på bar kvist.

    SvaraRadera