lördag 8 januari 2011

Ny utflykt till Fuenta de Piedra, fågelsjö

I morse beslöt vi oss för att göra en utflykt innåt landet, vi har ju hela tiden hållit oss efter kusten, mycket för att enligt kartan är det både krokigt och brant och Ingemar vägrar åka på sådana vägar. Men jag lockade med att det finns en fågelsjö innåt landet och sen fick vi tips om en välkänd chokladfabrik i Rute ca 150km från Torre del Mar. Motorvägen är ju inga problem men ack så tråkig så efter fikarast vid Antequera så fick jag Ingemar till att välja väg A 383, som på kartan var en vacker väg och grönmärkt. Idag är det roligt att fota eftersom solen åter tittat fram. Vyerna är helt annorlunda här, tidigare har det varit apelsin/clementin lundar, nu är det olivlundar vart än man ser. Vi körde mot Archidona som ligger vid foten av ett litet berg, men åkte inte in i stan utan bara förbi. När vi närmade oss sjön Embalse de Iznajar så började det gå brant nerför, så brant att jag var rädd att bromsarna inte skulle fungera, så vi var tvugna att stanna på en parkering, och naturligtvis ta lite kort. Vi hade tänkt kolla den Chokladfabrik vi fått tips om i Rute, men med vår vanliga otur så var den stängd så det blev bara en bild från gatan med ett roligt hus. Nu ställde vi in GPS på Fuente de Piedra där fågelsjön skulle ligga och efter ca 1 tim var vi där. Det blåste rätt bra några Styltlöpare gick i det grunda vattnet, men några Flamingos såg vi inte till. Det kom en husbil till och ställde sig bakom oss, han frågade om vi skulle övernatta där och det hade vi ju tänkt, även han hade den tanken men var inte säker på att man fick det. Efter att vi fått i oss lite mat gick Ingemar ut en sväng och hade sett massor av Flamingos men dom var långt borta. Det började mörkna och då kom en man och sa till oss att sova där fick vi inte, de andra i den tyska HB hade kollat att man kunde stå vid stationen i byn, så det blev följa John in till byn. Det var tur för oss, för vi hade aldrig hittat den platsen i mörkret, dessutom kom ett riktigt oväder med regn blixt och åska över oss. Här var det OK att övernatta sa en av de som jobbade där. Så här står vi nu. Vädret idag har varit väldigt omväxlande solig fm med +17° middagstid lite disigt, kväll blåst, åska och regn och endast +10°

1. haha, det gäller att vara listig, locka Ingemar med choklad och fåglar, viken bra idé!

2. Vackra vyer, synd att ni inte fick någon chocklad.

3. Vilken härlig resa ni gör, det känns som man åkte med er på alla fina beskrivningar i bloggen.
    Ha en god tur!
    Hälsn.
    Håkan

4. Kul med en liten utflykt inåt landet, tur att det var fint väder på dagen i alla fall och skönt att slippa stå ensam på natten.
    Ha det bra!

5. Maggan o Ingemar, skulle vilja ha ert godkännande att använda bilden på fåglarna som Skrivbordsunderlägg för den var så bra? Eller är det Ingemar som syns på bilden?
    Från Anonyme Kurt

6. Kurt! Ingemar har godkänt att du får använda hans bild till skrivbordet.