onsdag 13 oktober 2010

Barndomsminnen

När vi var på Öland för 2 veckor sedan besökte vi mitt barndoms sommarparadis. Här bodde min faster med man och 2 barn (mina kusiner) på sommrarna. Nära havet, som oftast var kallt men ibland när det var pålandsvind riktigt skönt. Långgrunt var det....kanske därför jag inte gärna vill bada där det är långgrunt....man får ju gå så långt innan man kan doppa kroppen och ta några simtag. Här byggde jag och kusinerna kojor av restbitar från reparationer. Här skrev jag på dasset "här vilar min sommarsjuka", här hjälpte vi till att få korna hem för mjölkning, och det var här vi såg när Prinsessan Sibylla med de tre sessorna skulle ut och pimpla torsk. Det var oftast fint väder och regnade det så var det rejäla åskskurar som kom. Hur bodde vi då? Jo i den lilla delen med pilen över, som var en liten fiskarbod från början, fick vi plats 5 personer. En våningsbädd där jag fick husera i den övre delen och mina kusiner dela på den undre sängen. Två järnsängar drogs fram på kvällen till dom vuxna, dom fick plats under den undre bädden på dagen, sen fanns ingen plats kvar, jag tror stugan var 3x4 m. Det fanns plats för ett litet kök och kylskåp, ett slagbord som fälldes ihop och flyttades undan vid sängdags, för det mesta satt vi ute på verandan och åt. Det var trångt men gemytligt. Det är lite skillnad på byggnaden idag mot för hur det var på 1950 talet, då var det mycket hårdare med byggnadslov, men som tur är så har dom ändrat på det. Nu är huset tillbyggt i två omgångar, den senaste är glasgången och den vänstra delen. Idag tillhör huset min ena kusins tre döttrar med familjer. Men varje gång vi tar en tur hit så kommer sommarminnena fram.....kan det möjligtvis bero på att man själv börjar bli gammal, eftersom man blivit så nostalgisk på sista tiden?

2 kommentarer:

  1. Oj, jag skulle aldrig ha känt igen det.
    Du har uppdaterat din blogg ser jag, snyggt!!!
    Hoppas du har tittat på Teenage dream på min blogg......såååå rolig!!!

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt med nostalgi,om det är åldern?.... tycker jag har gjort nostalgitrippar länge;)
    Vad härligt det låter med er packning och iordningställande av hem, bilar och stuga inför er resa och få fira jul i husbilen låter mysigt.

    Du frågade hur vi fick plats alla fyra i vår "lilla" bil, jo det gick bra, en på golvet och en i dinetten som fick fixas till lite så det blev plats så ordnades det. Vi hade med lite extra utrustning inför den bäddningen som vi sedan gjorde oss av med. Nu var ju vädret så bra att vi var ute den mesta av tiden.

    Få en skön vecka.

    SvaraRadera