fredag 23 juli 2010

Frösön dag 4

Att det är ljust länge här i norr vet vi...men att solen lyser klockan 22.30 det trodde vi nog inte....men vackert var det även om blåsten skakade bilen. Igår när vi åkte mot Klövsjö så regnade det en hel del. Vi passade på att stanna när vi såg att det var tunnbrödsbakning mellan 11-15 strax innan vi kom till Tännäs. Nybakat tunnbröd är underbart gott och det ska vara riktigt smör på.Vi fick se hur det gick till att baka och grädda. Bra tänkte jag nu kanske jag kan lära mig så jag kan testa i vår bakugn i stugan, för en sån har jag. Nu vet jag hur man gör både när det gäller att elda och att grädda kakorna....och vad fort det går med gräddningen. Men det är klart dom var två som kavlade och en som gräddade...hmm..och jag är ensam både att kavla och grädda. Men testa skulle vara kul. Efter en blåsig och kall natt +7gr, så åkte vi vidare mot Frösön. Vägen mellan Vemdalen och Åsarna såg inte ut som när jag åkte den för så där 40 år sedan...någon som blir förvånad...nä.. det är klart att det både var ny asfallt och kurvorna uträtade, ja vissa sträckor var vägen oändligt lång, ja flera km. Men jag kände inte igen mig.Vi körde mot Myrviken för att ta vägen över Oviken och numera bron till Sanne, där var tidigare en färja. Man kan se att det finns lite snö kvar i Oviksfjällen.Det här stället måste jag göra lite reklam för.Det är en Älgfarm med tama älgar. Man kan få smaka på älgens mjölk och klappa älgarna. Är ni i dessa trakter någon gång så åk dit med barnen, mycket kul att få se och känna på älgarna och höra lite historia om dem. Här är koordinaterna N 63 6 40 E 14 26 27,8 Eftersom vi bara hade ca 13 mil att köra idag så var vi framme vid ett-tiden och möttes av tre glada pojkar Hugo, Stefan och Jonatan. Vad vi gjorde resten av dagen ska jag berätta om i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar