onsdag 10 mars 2010

Bakdag

I dag var en sån dag då jag fick lust att baka, så det blev bullar och rågsiktskakor. Alltid när jag sitter och läser recept i tidningen så får jag en sådan lust att prova. Förr när barnen var små bakade jag allt, sen blev det en period då jag köpte allt, men nu har lusten återvänt och så blir det ju billigare. När man nu läser "skrämselrepotagen"i tidningen, att vi pensionärer ska få det sämre nästa år, ja då är det kanske bäst att spara in på slantarna och det kan man ju göra om man bakar själv. Härom dagen hittade jag ett nytt sockerkaks recept, det påminde lite om den sockerkaksbotten som mamma ofta gjorde.

Den heter Vaniljfylld sockerkaka och här är receptet:

Ingredienser 3 dl socker 4 st ägg 2 tsk bakpulver 3 dl mjöl 1 dl kokande vatten Vaniljfyllning 125 gr smör 1 dl mjölk 4 msk vaniljsocker Garnering Florsocker

Tillagning 1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt. 2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min. 3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns. 4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till två bottnar innan den har hunnit kallna. Fördela vaniljfyllningen på en av bottnarna. Lägg ihop kakan. Pudra över florsocker. Servera kakan till ett glas saft.

Jag lovar er den är jättegod. Kan tänka mig servera den med glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar