måndag 1 februari 2010

Vad säger Bondepraktikan?

Om man vet vad som står i Bondepraktikan så skulle nog inte alla vara så överraskade av att det både är kallt och mycket snö vid den här årstiden. Så här står det för oktober månad. Oktober Mycket frost och snö bådar milt väder i januari. Oväder i oktober låter vänta en ostadig vinter. Att träden blomma ännu en gång är tecken till en lindrig vinter. Sitter löven kvar på träden, är en sträng och tidig vinter att förvänta även som mycket mask nästa sommar. Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng. Grönspetten förkunnar väderleken omkring tre dygn i förväg. Har han ett långt entonig läte, blir det vackert väder, skriar han mycket, blir det regn och oväder, kommer han in i husen och skriker, då blir det ännu värre. Domherrens ankomst är ett säkert tecken till köld och oftast även snö. Oktober varm, februari kall. I höstas var vi ute och promenerade, då när man tittade på träden och såg att rönnen dignade av bär, ja det var nästan mer bär än blad.

Då sa vi att i vinter blir det kallt och mycket snö.....och se vi hade rätt. Det kanske inte är så fel att läsa på vad bondepraktikan säger, då kunde man vara lite mer förberedd på vad som komma skulle. Kanske något som kommunen skulle tänka på när dom planerar sin budget för vintern. För inte hade dom väl räknat med att det skulle bli så mycket snö att ploga och köra bort.

Den här domherren kom i å för sig ganska sent, sista dagen på 2009. Men jag har för mig att jag såg en i höstas i fågelbordet, men jag tog inga bilder då. I Oktober höll sig temperaturen på dagen runt 10 - 12 gr. I dag har jag varit ut och skottat snö och det lär jag få göra fler gånger i februari tror jag. Än är det långt kvar till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar