söndag 29 november 2009

Lübecks Julmarknad

Då var det dags för årets Julresa, som i år är tänkt att gå till Lübeck och Koppelsberg som ligger vid sjön Plön. Vi hämtade våra kompisar Annica och Thomas kl 16.00 för avfärd mot Tyskland och Lübeck. Vi hade gjort upp en resplan över hur vi skulle åka. Första målet var att åka ända till Puttgarden och övernatta där. Vi kom fram när kl 00.30 precis som vi räknat med, körde in bland lasbilarna och parkerade. Vaknade kl 8 av att en färja hade kommit in och bilar körde av och det låg regn i luften. Satte på kaffevatten och väckte de andra. Efter frukost for vi vidare mot Heligehafen där vi handlade på Calles, Aldi och Lidl för att sen fortsätta mot Lübeck och affärscentrat Citti. Det var regnigt och svårt att känna julstämning, men affärerna hade julpyntat så en viss julstämning infann sig i alla fall. Efter att ha gjort en del inköp på Citti fortsatte våra män till bilen och vi "tjejer" (om man nu får kalla oss över 50 för det) kunde shoppa vidare i klädbutikerna. Naturligtvis kom vi ut med ett par påsar och jag ett paraply fattigare,vilket vi märkte långt senare. Nu skulle vi, efter att ha ätit lite, fortsätta mot en ställplats som vi fått tips om. Vi skrev in i GPS:n Willy Brants Allee N 53`52`18,4 E 10`40`49,1 och hoppades hitta dit. Men som vanligt vill den inte dit jag vill, vi hamnade in på smågatorna, men kunde till slut ta oss ut därifrån. For vidare mot centrum och där...alldeles nära kongresshallen där vi hade stått tidigare...där låg ställplatsen. Kan rekomendera denna plats, nära till centrum. Nu skulle vi in till Julmarknaden, började i ena änden där det fanns ett Pariserhjul. Stånd med massor av godsaker och mat... det är något som alla tyskar tycks gilla...att äta mat. Mängder med julbelysningar överallt, ja här var det Julstämning och naturligtvis ett måste att smaka deras Glüwine med amaretto i. Mmmm. Även här gjorde vi lite inköp av julklappar och några fina ljuslyktor som passar bra hemma.Glöggmuggarna behöll vi som sovunirer, i år var dom beiga, förra året var dom gröna. Sedan var det dags att vandra tillbaka till husbilen för att inta en sen middag. Vaknade av solens sken på lördagsmorgonen. Idag skulle vi fortsätta mot Plön och Koppelberg. I Plön var vi tvugna att söka en bankomat för påfyllnad av euro (kan inte förstå att pengarna tar slut så fort). Nu hade det börjat regna igen och vi fick köpa ett nytt paraply. Annica gjorde flera klädfynd. Efter en del shopping började det bli tomt på gågatan...till skillnad på Lübeck. I Plön fanns ett slott som vi trodde hade Julmarknad. Men efter att ha gått runt och inte hittat någon ingång, så gav vi upp.Det blåste och regnade så vi skyndade till bilens goa värme. Nu skulle vi i stället leta upp Nordic Julmarknad i Koppelsberg några kilometer från Plön. Och vi hittade den ..till slut. Här var det mera konsthantverk, skålar av trädrötter, tvålar som man ville smaka på, dom såg ut som bakelser, tovade plagg, stickade och virkade prylar, julpynt ja allt som man kan tänka sig på en julmarknad. Finast var nog den Hjort som Annica köpte. Nu började klockan gå mot sex på kvällen och vi tänkte vända nosen hemmåt. Målet var att komma över till Danmark för att inte ha så långt hem. Vid niotiden kom vi till "bron", som ligger ca 35 min från färjan, där övernattade vi tillsammans med några andra husbilar. Danmark bjöd på solsken, vi åt frukost och fortsatte färden hemmåt. En olycka såg vi men det var också den ende.Vi stannade på ICA Maxi för att äta och handla. Värmde potatisgratäng och fläskkarré i ugnen, sån tur att vi har installerat en gasolugn, det är nog det bästa vi gjort. Vi hade förberett all mat hemma så det var bara att värma. Var hemma vid 18 tiden. En mycket trevlig helg tillsammans med goda vänner. God mat och mycket shopping.